Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Myslím, že mám schizofrenii: Žijete v uzamčeném světě?
Zdravím, už přes jeden rok mám problémy, které se blbě popisují, a proto nedokážu získat p…
Kateřina Victorinová
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
25. 3. 2011
Zdravím,
už přes jeden rok mám problémy, které se blbě popisují, a proto nedokážu získat pomoc.
Tak jsem si jednou prohlížel net a narazil jsem na schizofrenii, ve které jsem se našel: popisuje to problémy, které mám. Nakonec jsem se koukl na typy schizofrenických onemocnění, kde jsem sám sebe uviděl právě v katatonní schizofrenii.
Je to divné, ale v katatonní schyzofrenii sám sebe nacházím ve všech bodech. Pak jsem ještě četl dál a narazil jsem na paranoidní a simplexní. Nemám žádné zrakové a ani sluchové halucinace, jen mám opravdu někdy pocit, že mě ostatní pomlouvají. Když mi třeba pomohou, tak mám zase pocit, že mi pomáhají neradi, nebo to dělají jen proto, abych nebyl uražený.
Podle přátel jsem vztahovačný, což je u paranoidní schizofrenie také typické. Jinak žádné hygienické problémy nemám.
Popíši vám své denní chování (v tom nejhorším případě): Ráno jedu se svým kamarádem do školy a ve chvíli kdy nastoupí, mám pocit, že mu tam vadím. Řekneme si čau a on se třeba zeptá, jestli něco nepíšeme. Já mu normálně odpovím, ale i přesto si myslím, že jsem ho něčím urazil. Poté se – nevím proč – stydím dál komunikovat (nevím, o čem se s ním bavit) i přesto, že se známe už tři roky.
Přijdu do školy a mám pocit, že si nikdo nevšímá mé přítomnosti. Ten kamarád, se kterým ráno jezdím… nevím proč, ale když není v mé přítomnosti, tak se normálně bavím. A když pak přijde, tak mám pocit, že mě něco uvězní. Zase nevím, co říkat. Prostě tam jen tak začnu stát, koukám do země a o ničem nepřemýšlím. Je to schizofrenie?
Martin

Názor odborníka
Dobrý den, Martine.
Podle vašeho popisu bych se alespoň prozatím schizofrenie nebála. Vaše pocity jsou možná trochu zvláštní. Asi jste opravdu vztahovačný a váš odstup od kamaráda je objektivně zbytečný. Ale není mi jasné, v kterých bodech katatonní schizofrenie jste se našel. Každopádně bych vám přála, aby se vaše domněnka nepotvrdila.
Z vašeho popisu mi připadá vhodné navštívit odborníka, nejlépe psychiatra a znovu mu vše popsat. Píšete to pěkně, přehledně, nevím tedy, proč by to měl být problém u lékaře. Pokud je pro vás komunikace těžká, vezměte klidně tento vytištěný e‑mail a určitě se to zvládne. Jsme zvyklí na těžkosti v komunikaci a je to naše práce, umět se dorozumět.
K obecnému popisu schizofrenie mám jen tolik, že je to závažná duševní porucha, kdy vjemy, pocity, myšlení a vztahy jsou velmi narušené. Dochází k jakémusi rozpojení pocitů, myšlení, osobnosti. Lidé s touto poruchou často žijí vztaženi a uzamčeni do svého světa, často s okolím nekomunikují vůbec, málokdy je to subjektivně trápí.
Jsou ale různé formy, typy, různé průběhy a intenzity tohoto onemocnění. Proto opravdu raději přijďte osobně a v klidu probereme vše potřebné. To, že máte zájem si rozumět a že nejste spokojen se svou komunikací, vidím jako pozitivní znamení.
Mějte se zatím dobře.  S pozdravem KV