Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Násilnický otec mi zničil život: Vliv rodičů je klíčový.
Dobrý den, ani nevím čím začít. Bylo pět let, když táta poprvé zmlátil moji matku, zmlátil…
Milena Nováková
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
17. 7. 2013
Dobrý den, ani nevím čím začít.
Bylo pět let, když táta poprvé zmlátil moji matku, zmlátil ji přede mnou dvakrát, matka kvůli poranění byla i v nemocnici.Požádala o rozvod, který se vlekl přes 5 let, protože si otec vymýšlel samou lež, udával matku na soudy, napadal mou babičku.
Kvůli němu jsem musela podstoupit dva psychiatrické posudky, bylo to hrozné. Celé dětství mi nalhával, pomlouval matku, i její stranu, jen aby mě dostal do péče.
Táta se mi ozývá, ale já ho nechci ani vidět, nemohu mu odpustit, i když bych chtěla.
Nejvíc mě mrzí, že mi to až moc zasáhlo do povahy.
Nikomu nevěřím, mám strach ze zrady, chovám v sobě zlost. Chtěla bych mu odpustit a změnit můj přístup k lidem.
Prosím, poraďte jak.
Předem moc děkuji.
Elizabeth

Názor odborníka
Milá Elizabeth,
Jsem ráda, že jsi nám napsala, úplně chápu, že všechno, co dlouhodobě prožíváš, tě trápí a zanechává bolavé stopy.
Jsi od malička svědkem tvrdého domácího násilí. To je spojené s emocemi strachu, zklamání, úzkosti, obav o sebe i o život a zdraví matky, vzteku, smutku, nenávisti  i zoufalství. Jednoznačně jde o opakované traumatické zážitky, které jsi navíc prožívala v prostředí domova mezi svými nejbližšími.
Domov má znamenat bezpečí a zázemí. Rodiče mají děti chránit a vytvářet jim právě ten bezpečný domov, kde jim nic nehrozí, kde vládne důvěra. Oba rodiče a to, jací jsou, se v průběhu života stává součástí identity dítěte, ovlivňuje jeho sebehodnocení, vnímání světa a lidí, chování, motivaci atd. Zkrátka vliv rodičů a jejich chování je pro vývoj dítěte klíčový. A stejně tak i vztah, jaký mají rodiče mezi sebou, je jakýmsi modelem vztahů pro dítě. Je tedy úplně pochopitelné, že se cítíš ve vztazích s lidmi nejistě a že k nim máš nedůvěru.
Stejně tak chápu, že máš v sobě vztek, máš na něj právo. Je to asi to nejhorší, když ten, kdo je nám nejbližší a milujeme ho, je zdrojem takového trápení.
To, že tátovi nemůžeš odpustit a že ho momentálně nemáš chuť vidět, je v tvé situaci úplně normální. Zároveň chápu i to, že ho máš stále ráda, je to tvůj rodič a na tom se nic nemění. Důležité je, jestli táta přiznal svou vinu a omluvil se ti, a také to, jak se chová teď, jestli stále očerňuje mámu a chová se k ní špatně. Bez toho se ti asi bude odpouštět jen těžko. A další velmi důležitá věc je, že to, jak se choval otec k mámě, určitě není tvoje chyba a vůbec to neznamená, že by tě neměl rád. Nejspíš je to všechno hlavně o něm a o tom, co jemu v životě chybí, s čím není spokojený a co neumí řešit jinak než agresí. Zkrátka důležité je, abys věděla, že to, co se dělo, nijak nesnižuje tvou hodnotu a neznamená to, že tak jak se choval otec, se budou chovat i ostatní.
Vím, že to není tak jednoduché začít důvěřovat a otci vše odpustit. To, co jsi zažívala, je opravdu drsná životní zkušenost a obdivuju to, že jsi doteď všechno zvládala sama. Jsem přesvědčená o tom, že nejvhodnější a nejrychlejší způsob, jak řešit následky, je s pomocí odborníka – psychologa, psychoterapeuta. Jde o proces, který nějakou dobu trvá a měl by tě při něm někdo doprovázet. Dlouhou dobu jsi zažívala traumatizující zážitky a ani teď nejsou vztahy ve vaší rodině v pořádku. Je nad síly každého v tvém věku a situaci toto zvládat sám. Terapeut by ti pomohl s praktickými radami, jak jednat v konkrétních situacích, s bolestivými vzpomínkami a pocity, které ti nejsou příjemné a komplikují ti život.
Nevím, jak je nastavená tvoje máma a jestli by tě v návštěvě odborníka podpořila, ale kdyby náhodou ne, pak existuje celá řada zařízení, kam můžeš jít i sama (pokud ti bylo 18, tak to není problém nikde). Odborníci, kteří tam pracují, už pomohli mnoha chlapcům a dívkám, kteří mají za sebou podobnou zkušenost a opravdu vědí, jak na to. Pokud nám napíšeš, ve kterém městě (či poblíž města) bydlíš, pošleme ti odkaz na místo, které můžeš navštívit.
Vím, že mnoho lidí má předsudek k návštěvě psychologa, ale věř mi, že nikdo z nich by toto sám nezvládl.
Moc ti přeju, abys prožila spokojený život a aby se ti podařilo vše překonat. Neboj se požádat o pomoc. Držím ti palce a věřím, že to zvládneš.
Zdraví Milena