S přítelem bychom byli spolu na podzim pět let. Bohužel jsme si prožili nevěru z jeho strany, kdy to bylo s jeho bývalou kolegyní, s níž už kdysi něco měl, a v té době s mou kolegyní z práce. Nevěru jsme po dlouhých třech letech od jejího zjištění dokázali překonat, tedy především já. Měli jsme od té doby ve vztahu dusno, nutili se ke všemu, tedy spíše já jeho, jelikož mě nechtěl zklamat. Žijeme odděleně.
Teď nedávno mi oznámil, že by se chtěl rozejít, že se v našem vztahu necítí dobře. Sám se hodně změnil, přestal cvičit, dbát o sebe a domácnost a začal více trávit čas u počítačových her, klidně i deset hodin denně. Jeho rozchod jsem nedokázala přijmout, protože věřím, že mě miluje stejně jako já jeho. Jen jsem tu lásku od něj necítila tak často. Nevymýšlel nic společného, vše jsem vymýšlela já. On zase nedokázal se mnou vypnout hlavu, a to on potřeboval, potřeboval svůj klid. Já zase uznávám, že jsem se na něj velice fixovala, nedokázala jsem bez něj nic dělat.
Řekla jsem mu, po jeho oznámení rozchodu, že se dva měsíce teď nebudeme bavit, urovnáme si, co opravdu každý chce, vypneme. Je to pro mě velice těžké, když spolu ještě i pracujeme, ale já budu teď měnit i práci, abych pomohla sobě i nám. Jediné, čím si nejsem jistá, jestli tohle byl dobrý krok, protože on to nijak nechce řešit. Jestli to má nějakou šanci k urovnání toho, co se stalo. Je možné obnovit vztah i po rozchodu?
AyKay, 24 let

Názor odborníka
Milá AyKay,
děkuji, že jste se svěřila se svým příběhem. Využiji toho, že přispíváme do rubriky Poradna, a dovolím si tedy zkusit prostě „poradit“, nikoli klást terapeutické otázky. Berte to prosím jako nabídku, přece jen pracuji s limitovanými informacemi.
Když jsem si váš text přečetla, jako psycholožce se mi v hlavě zvýraznilo několik slov a vět, na které mám radary: Prožili jsme nevěru… po třech letech dokázali překonat… především já… dusno ve vztahu… nutili se ke všemu… oznámil, že se chce rozejít, ve vztahu se necítí dobře… jeho rozchod nedokázala přijmout… věřím, že mě miluje… lásku necítila… potřeboval klid… na něj fixovala, nedokázala bez něj nic dělat… pomohla sobě i nám… on nechce řešit…
Na vaši přímou otázku, zda je možné obnovit vztah po rozchodu, říkám ano. Zda si myslím, že je možné za těchto okolností urovnat váš vztah, říkám, že téměř určitě ne. Vysvětlím.
Byli jste spolu necelých pět let, z toho tři roky jste překonávali nevěru. Tedy hlavně vy, která jste nevěrná nebyla, a celkově po většinu vašeho vztahu bylo dusno. On se rozhodl, že chce odejít, a vy jako byste to nedokázala přijmout. Připouštíte, že jste na něj fixovaná, dokonce že bez něj nedokážete nic dělat.
Mohlo by vás zajímat
To určitě s nějakým odborníkem proberte. Jinak si budete pravděpodobně hledat další a další kotvy v podobě partnerů, bez kterých si neporadíte v životě. Nebudete s nimi kvůli nim nebo kvůli kvalitnímu obohacujícímu vztahu, ale kvůli sobě, abyste mohla normálně žít a přežít. A to je cesta do toxického vztahu.
Proč vlastně chcete urovnat zrovna tento vztah zrovna s tímto mužem? Není mu s vámi dobře, chce klid, rozešel se. Proč ho nenecháte jít? Neberte mě špatně, ale nakolik si věříte, že jste hodna klidného, laskavého partnerského vztahu? Jako bych cítila velkou nejistotu, nízké sebevědomí a potřebu to z nějakého důvodu křečovitě udržet pohromadě. Protože to, čeho se bojíte, že nastane, až ho pustíte (on už vás zřejmě pustil), je ve vašich představách možná ještě horší. Je to ale stále jen moje hypotéza.
AyKay, jste mladá a to, co řešíte, patří k vašemu věku. Skrze vztahy a zkušenosti s nimi objevujete i sebe. Připadá mi to jako skvělá příležitost využít poznání, které teď o sobě díky tomuto vztahu máte, a mrknout na celou věc s nějakým profesionálem. V bezpečném prostředí prozkoumat, proč na něm tak moc lpíte a jste ochotná se pro takový vztah tak dlouho trápit.
Jdete životem, děláte zkušenosti a integrujete je do svého vývoje tak, aby vám byly užitečné. To je život, to je vývoj a tak je to v pořádku. Držím palce a věřím, že vy tak jako každá lidská bytost máte svou hodnotu.
Srdečně, Tereza