Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Nedokážu se radovat ze života: Hledejte pozitiva a oceňujte sebe sama.
Ahoj, rád bych se zeptal, jak se zbavit životního pesimismu. Vadí mi, že se nedokážu radov…
Karla Steinerová
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
2. 10. 2015
Ahoj,
rád bych se zeptal, jak se zbavit životního pesimismu. Vadí mi, že se nedokážu radovat ze života jako jiní lidé. Přitom zdánlivě k pesimismu nemám důvody:
‑ Ve škole jsem míval skvělé výsledky.
‑ Před pár lety se mi podařilo díky rozchodu s přítelkyní dostat do velmi dobré fyzické kondice, kterou nadále udržuji.
‑ Pracuji hodně a vyčerpává mě, ale baví mě to a velmi rád něco tvořím, co pak ostatní ocení.
‑ Snažím se kvalitně spát, protože jsem zjistil, že pokud spánek ošidím, pak mívám deprese.
Problém vidím v tom, že často dlouho o něco usiluji, pak toho dosáhnu a radost mi vydrží doslova pár minut a najednou nastoupí úzkost, že je to vlastně „málo“. Zkoušel jsem meditaci, jestli mi pomůže cítit se lépe, ale často to skončí tak, že se mi začnou jak na povel vybavovat zážitky z minulosti, kterých lituji a na které bych nejraději zapomněl. Tak jsem od toho upustil.
Moje otázka tedy zní, zda když se budu snažit přemýšlet pozitivněji, jestli se kvalita mého života zlepší, nebo ne? Díky.
Maxmilián

Názor odborníka
Milý Maxi,
píšete, že byste se rád zbavil životního pesimismu, že se nedokážete radovat ze života a že k pesimismu zdánlivě nemáte důvod.
Zkuste si přece jen položit otázku, jaké důvody k pesimismu máte a kde vidíte jeho příčiny. Napadá mne, že váš pesimismus může souviset s typem a naladěním osobnosti, mohl jste ho v dětství odkoukat od někoho z rodiny, nebo můžete narazit ve své minulosti na situace, místa, lidi, období, které podpořily váš pesimistický postoj k životu. Také může souviset s různými zklamáními, které vás v životě potkaly. S čím si myslíte, že souvisí váš pesimismus? Jsou ve vašem životě také oblasti, které vnímáte pozitivně a optimisticky? Jaké to jsou? Pesimismus je postoj založený na různých přesvědčeních z minulosti, které vám však nemusí už sloužit. Když je v sobě objevíte, můžete na nich pracovat a nahradit je jinými, pro vás laskavějšími a pozitivnějšími.
Zkuste si všímat svých myšlenek. Co vám říkají o životě? Co vám říkají o vás samotném? Co je to, co vám brání se ze života radovat? A co vám naopak pomáhá, abyste se ze života radoval? Pesimista se od optimisty liší tím, že vidí věci spíše černě a negativně. Buď můžeme vidět sklenici poloprázdnou (pesimista), nebo poloplnou (optimista). Je to o úhlu pohledu na věc, který se však dá změnit. Na všem se dá najít něco dobrého a něco špatného. Když se přistihnete u pesimistických myšlenek, zeptejte se sám sebe, jaká může mít ta záležitost pozitiva. Obraťte svůj pohled na to, co dobrého to obnáší. Když se tohle naučíte vnést do svého života, uvědomíte si, že je jen na vás, jaký postoj k věcem zaujmete a že je opravdu tvárný. Můžete ho změnit.
Píšete, že svůj problém vidíte v tom, že často dlouho o něco usilujete, pak toho dosáhnete a radost vám vydrží doslova pár minut a najednou nastoupí úzkost, že je to vlastně “málo". Úspěchy pravděpodobně zažíváte, ale nedokážete si je užít a možná se za ně nedokážete ani ocenit. Píšete, že rád tvoříte něco, co pak ostatní ocení. Umíte se ocenit vy sám? Jak se oceňujete, když se vám něco podaří? Pokud se neoceňujete, naučte se to. Když něco dokončíte nebo něčeho dosáhnete, zastavte se a užijte si tu chvíli. Pochvalte se, oceňte se a dejte sám sobě dárek – dopřejte si něco, co vám dělá radost a co vám přinese spokojenost. Než se pustíte do další věci, uzavřete tak tu předešlou. Můžete si také napsat všechny své úspěchy, co se vám kdy povedlo a co se vám daří v současnosti. Třeba vám z toho vyplyne, že to není “málo”, ale že je to vlastně “dost”. A že ta sklenice není poloprázdná, ale vlastně poloplná.
Ptáte se, zda když se budete snažit přemýšlet pozitivněji, jestli se kvalita vašeho života zlepší, nebo ne. Já jsem přesvědčena, že ano. Jak je doložené i mnoha studiemi, optimistům se prostě žije líp. O pozitivním myšlení je napsána spousta knih, které vám mohou dát informace i inspiraci, jak na pozitivnějším myšlení pracovat. Ani největší optimista se však neraduje stále. Na rozdíl od pesimisty však přistupuje k životním okolnostem s větší důvěrou, nadějí a nadhledem.
Na závěr vám položím možná paradoxní otázku: Může být na vašem pesimismu také něco pozitivního?
Maxi, přeji vám do života jen to nejlepší.
Karla Steinerová