Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Nemám problém, ale bojím se: Úzkost nás obtěžuje a paralyzuje.
Dobrý den, od malička jsem měl problém nebát se. Teď je mi dvacet let a není tomu jinak. …
Pavel Král, Klinický psycholog, psychoterapeut, hypnoterapeut, soudní znalec
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
7. 4. 2011
Dobrý den,
od malička jsem měl problém nebát se. Teď je mi dvacet let a není tomu jinak.
Kromě akné mě nic netrápí. Nemám žádný problém a vím, že bych mohl být velmi úspěšný, kdybych se pořád nebál. Stres totiž cítím, už když ráno vstávám z postele. Velmi často se proto vyhýbám povinnostem a kontaktu s lidmi.
Nyní pracuji jako obchodní zástupce a velmi mě to vysiluje. Od rána mě trápí strach z neúspěchu a z kontaktu s cizími lidmi, pořád se bojím, co mi den přinese. Nejlépe se cítím večer, když den končí a já cítím, že jsem jej splnil – že jsem byl úspěšný.
Vyzkoušel jsem knihy o pozitivním myšlení, nahrávky, léky na stres ve volném prodeji… nic mi ale dlouhodobě nezabírá. Měl bych vyhledat pomoc psychologa?
Martin

Názor odborníka
Dobrý den, Martine,
na úvod bych rád řekl, že máte můj obdiv. Obdiv za větu, že vlastně nemáte žádný problém, že se jen bojíte. A také za to, že ač to pravděpodobně není snadné, chodíte do práce a snažíte se v životě fungovat.
Problém, který popisujete, se jmenuje úzkost a během své praxe jsem potkal nespočet pacientů, kteří boj s ní vzdali a smířili se raději s rolí invalidních důchodců.
Úzkost můžeme popsat jako emoci spojenou s nejistotou a obavami, které vyplývají z očekávání nějaké (převážně) nereálné hrozby. Nereálnost neznamená, že se hrozba nemůže naplnit, nýbrž to, že zpravidla aktuálně nehrozí. O to více prostoru ale zaujímá v pacientových fantaziích.
Úzkost samozřejmě spouští stresovou reakci se vším, co k ní patří. Nejvíce obtěžující bývají fyzické příznaky jako je bušení srdce, zkrácené dýchání až nemožnost dodechnout, pocit nevolnosti, bolesti na hrudi a brnění v končetinách.
Úzkost je jedním z nejčastějších důvodů, které k psychologům a psychiatrům pacienty přivádí. A tím zároveň odpovídám na vaši otázku. Psychologa rozhodně vyhledejte, měl by vám pomoci porozumět příčinám vašich úzkostí a v rámci psychoterapie pomoci vaše potíže zmírnit. Myslím si, že byste měl zvážit i návštěvu psychiatra. Vhodně nasazené léky sice vaše úzkosti nevyléčí (to dokáže již zmíněná psychoterapie), ale výrazně zmírní vaše obtíže.
S pozdravem,
Pavel Král