Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Nevěra, naschvály, lži: Pro změnu stačí jeden motivovaný člen rodiny.
Dobrý den, se ženou jsme měli moc hezký jedenáctiletý vztah (4 roky jsme manželé), máme dv…
Jana Knotková
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
16. 9. 2011
Dobrý den,
se ženou jsme měli moc hezký jedenáctiletý vztah (4 roky jsme manželé), máme dvouleté dítě. Asi před rokem jsem zjistil, že je mi nevěrná s ex‑přítelem, nenaplněnou láskou někdy z puberty. Bohužel to pokračuje doteď, jenže ona jen zatlouká s různýma taktikama – házela na mě žárlivost, paranoiu, výhružky sebevraždou, že mi uteče atd. Přitom rozvádět se nechce, komunikovat o problému taky ne, nedělal jsem špatně prej nic. Já to zkoušel vlídně i nevlídně, udělal jsem taky pár (ale myslím menších) chyb.
Každopádně od té doby žiju v pekle, i když už mám chvíle, kdy jen s černým humorem sleduju její naivní lži a manipulace. Když už jsem se začal odpoutávat, tak přišla s tím, že mě má ráda, já si s úlevou řekl, že je to za náma, jenže po nějaké době to bylo zase zpět a tak dokola. Teď jsme v odluce, naschvály pokračují (např. nevyzvednutí dítěte). Proč to vše dělá? Všechno je mi samozřejmě hrozně líto, nechápu, co se stalo.
Ona měla těžké dětství, sebevražda otce, pak násilí v rodině, ale co já s tím? Jenže mám se rozvádět, když ji pořád miluju? Zdá se, že ona to nerozsekne.
PS: Docela mě zklamala i psychologie. Paradox: Ten, kdo není „žárlivý“, tak nepátrá. Když nepátrá, tak nemá důkazy, ale jen domněnky, takže je neodůvodněně žárlivý a nějak si to vyřešte. Mně dost záleželo na tom, abych nebyl za žárlivého, přesto jsem si nějaký důkaz opatřil, i za cenu osobního selhání. Psycholog měl jasno hned – uvěřil bulíkům ženy a já byl jsem za žárlivce.
psychous

Názor odborníka
Zdravím vás,
v dopise píšete o příběhu vašeho vztahu. Zmiňujete, co vše se událo, jak jste situaci viděl vy, jak se cítíte teď. Dokonce jsem snad správně zachytila, že jste společně vyhledali odbornou pomoc, která z vašeho pohledu neměla výrazný účinek. Velmi důležitá je i vaše zmínka o těžkém osudu vaší manželky a tragických událostech v její rodině.
Z toho, co píšete, mě napadá několik možností a jako nejvhodnější pro vás a vaši rodinu vnímám práci skrze „rodinné konstelace“. Je to poměrně nová, psychologickým světem ještě ne zcela uznávaná aktivita, která má ale v řadě případů silné účinky a dopad na celý systém rodiny. Velkou výhodou tohoto způsobu práce je, že s celou rodinou může pracovat i pouze jeden motivovaný člen dané rodiny. V případě, že ostatní nemají zájem, či se brání vstupům z vnějšku.
Hlavní myšlenkou tohoto postupu je: změna jedné části systému rodiny ovlivňuje další její části. Z hlediska rodinných konstelací mohou různé a především neblahé události v rodině velmi silně ovlivňovat život členů rodiny po více pokolení. To znamená, že příčiny potíží ve vašem vztahu mohou mít mimo jiné i velmi hluboké kořeny. Pak dobrá vůle obou partnerů, pokusy o nápravu, sliby, návštěvy odborníků mohou díky tomu bohužel selhávat. Přesto jde s nimi pracovat a hledat společnou cestu. Více se můžete o metodě  rodinných konstelací dočíst na internetu. Doporučuji např. stránky konsteláře Jana Bílého. Touto cestou můžete i dohledat kontakty na odborníky, kteří s metodou pracují.
Přeji vám vnitřní klid a pohodu do dalších dní.
Jana Knotková