Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Nevím, jak dál: Terapeut může být váš průvodce, ale práce je na vás.
Dobrý den, ani nevím, jak začít. Je toho ve mně tolik. Potřebuju se snad jenom někomu vypo…
Tomáš Rektor
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
11. 1. 2012
Dobrý den,
ani nevím, jak začít. Je toho ve mně tolik. Potřebuju se snad jenom někomu vypovídat, poradit se. Je mi dvacet čtyři let, jsem nezaměstnaný a mám pocit, že v životě stagnuju. Nevím, jak a kam dál. Mám v sobě hodně věcí zakořeněných z dětství. Rodiče se hádali, moc mě nechválili, spíš za všechno kritizovali. Prostě u nás nebyla žádna harmonie, spíše stres.
Mám nízkou sebedůvěru, neznám vlastní hodnotu. Neumím komunikovat s lidmi, udržet si přátelské vztahy. A mám pocit, že mě ovlivňují životy druhých lidí, nežiju ten svůj. Jen stojím na místě a furt řeším druhé. Z lidí mám strach. Mám pocit takové prázdnoty a bezradnosti, že dny, týdny a měsíce ubývají a já pořád nic pořádného nedělám. Je toho prostě hodně a já to neumím nikomu pořádně říct, mám pocit, že nemám komu.
Doma nekomunikujeme, nemám blízké přátele. Otec měl před třemi lety nehodu a zůstal na vozíku a já se o něj staral. Pak se rodiče rozvedli a teď zase řeší majetkové vyrovnání. Navíc už dlouho na mně z ničeho nic doléhá taková vnitřní nervozita, že nevím, co mám dělat. Také nesnáším, když na mě někdo začne křičet a zvyšovat hlas. Nedokážu se ovládnout a začnu křičet také, začne mi silně tlouct srdce a někdy si představuju, jak toho člověka začnu mlátit a ubližovat mu. Jinak se bránit neumím.
Děkuji za přečtění a případnou radu.
Ivan

Názor odborníka
Milý čtenáři,
děkuji za hezký dotaz. Vlastně jste to všechno hezky shrnul sám. Potřebujete vyslechnout a možná poradit. Jinými slovy, potřebujete terapii.
Mluvíte o tom, že stagnujete. Zní to, jako kdyby se ve světě, na který jste byl zvyklý, už nedá žít a žádný jiný neznáte. Nevíte si rady se sebou, s emocemi a se vztahy. Na to skutečně žádná rada neexistuje. Terapeut vás vyslechne a nabídne vám bezpečný vztah. To je první a možná i nejdůležitější krok.
Pak vás čeká spousta práce. Naučit se pracovat s emocemi, aby to nebyla jen oscilace mezi úzkosí a výbuchem. Poznat sebe, smířit se s minulostí a vydat se do budoucnosti. Čeká vás práce s budováním si vlastního světa, který už nebude světem rodičů. Bude to vaše práce, terapeut vám může sloužit jako průvodce.
Takže, pokud přeci jen chcete radu – najděte si dobrého terapeuta. Neotálejte a nenechte se zastrašit. V celé té beznaději jsou dva světlé body. Ten první je, že jste nám napsal a zjevně toužíte po změně. Ten druhý je, že v tom starém světě zřejmě už nemáte co ztratit.