Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Nevyzrálý vztah syna: Jak se liší jeho pohled na vztah od vašeho?
Dobrý den, poslední dobou jsem si všimla, že můj sedmnáctiletý syn se izoluje od rodiny i …
Milena Nováková
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
29. 9. 2011
Dobrý den,
poslední dobou jsem si všimla, že můj sedmnáctiletý syn se izoluje od rodiny i okolí, má problémy se spánkem, v noci nespí a usíná ve škole při výuce, trápí ho i zažívací problémy (průjem, bolesti břicha). Nechal si udělat veškerá dostupná vyšetření, odběr krve a podle nich je vše v pořádku. Snažili jsme se s manželem navázat komunikaci, zjistit, zda ho něco netrápí.
Nakonec jsme společně usoudili, že pro něj bude snazší, když si promluví s odborníkem. Vyšlo najevo, že hlavní příčinou je jeho nevyzrálý vztah s dívkou stejného věku, která ho neustále ponižuje. Je velmi inteligentní a svoje vyšší znalosti mu dává patřičně najevo. Neustále ho opravuje a nutí ho mluvit spisovně, omezuje ho v zájmech a koníčcích. Chodí spolu už  dva roky, syn je na ni velmi upnutý a nerad by se s ní rozešel. Tvrdí, že i přesto ji má velmi rád a že jsou chvíle, kdy se naprosto shodnou a rozumí si. Nevím, jak mu pomoci se sebrat a dát občas najevo i vlastní názor a stát si za ním.
Marie

Názor odborníka
Milá Marie,
děkuji za váš dotaz, je moc dobře, že si všímáte změn chování vašeho syna a hledáte pro něj pomoc. Vlastně mám pocit, že jste zvládli situaci uchopit velmi dobře. Lékařská vyšetření jste absolvovali, našli jste to, co ho trápí. Naprosto souhlasím s tím, co říkáte, tedy, že by bylo dobré, kdyby si syn promluvil s odborníkem (nebo už s ním mluvil?). Vztah s přítelkyní, tak jak ho popisujete, se zdá být velmi nevyrovnaný a je tedy podstatné přijít na to, proč váš syn v takovém vztahu přetrvává  a co konkrétně stojí za jeho psychosomatickými problémy.
Nerovný vztah totiž nemusí být příčinou potíží, které popisujete, může být stejně tak důsledkem nějakého trápení. Chlapci v tomto věku jsou postaveni před nutnost vyrovnání se s vysokými nároky společnosti na jejich schopnosti, dovednosti, vzhled a identitu obecně. To může být zdrojem různých vnitřních konfliktů a stresu.
Pokud jde o partnerský vztah vašeho syna, je pravděpodobné, že se v něm už vytvořily jakési normy a pravidla, vzorce komunikace, ze kterých se velmi těžko vystupuje. Je to otázka dlouhodobější práce, respektive postupného získávání náhledu na celou situaci a na svá přání a potřeby, které je těžké mít, když je člověk ve vztahu tak ponořen. Nicméně, ve vztahu každému vyhovuje něco jiného, každý se cítí dobře v jiné roli. Je tedy důležité zjistit, jak se váš syn ve vztahu opravdu cítí, bez ohledu na to, jak tento vztah hodnotí okolí. Jeho prožívání vztahu může být zcela jiné.
Váš syn je ve věku, kdy si vytváří vlastní identitu v partnerském vztahu a tak je jeho partnerská role poměrně křehká. Myslím, že je důležité, aby si v tomto období mladí lidé hledali takovou partnerskou identitu a roli, ve které je jim dobře a nerezignovali na svá přání a potřeby. Proto si myslím, že by stálo za to, dát synovi prostor promluvit si s odborníkem, přece jen může být snadnější otevřeně mluvit o křehkých věcech s nezaangažovaným člověkem, než s rodiči, i když v rodině panuje atmosféra důvěry.
Pokud je váš syn tedy nakloněný tomu, probrat svou situaci s odborníkem a vy ho v tom chcete podpořit, pak zbývá ho jen vybrat a kontaktovat. Pokud nemáte nikoho vybraného, napište mi na mail milena.novakova@neocz.cz lokalitu, ve které by odborník měl působit, a zkusím vám někoho doporučit.
Ať se vám i celé vaší rodině daří, přeji klid a pohodu.
Zdraví
Milena Nováková