Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Ničí mě vztah se ženatým mužem: Snažte se svoji situaci plně přijmout.
Dobrý den, již dva roky jsem ve vztahu s mužem, který je o 14 let starší než já, má dvě dě…
Radka Gottwaldová
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
18. 11. 2015
Dobrý den,
již dva roky jsem ve vztahu s mužem, který je o 14 let starší než já, má dvě děti a manželku. Můj milenec je inteligentní a charismatický muž, který má, co se týče milenek, bouřlivou minulost. A to je kámen úrazu. Nečekám, že se kvůli mně rozvede a ani nečekám, že se změní, neočekávám ani žádné požehnání či rozhřešení, píši jen kvůli sobě.
Jsme kolegové a děláme na společném projektu, tudíž spolu trávíme všechny všední dny, někdy i noci. Jsem odjakživa žárlivá, takže zvědavost mi nedala a koukla jsem se mu do mobilu i do počítače. Bylo to už dávno, ale já zjistila, že nejsem jeho jediná milenka a své zálety na „jednu noc“ si hledal na internetových chatech.
Jsem mladá (troufám si říct i perspektivní), svobodná a inteligentní žena, takže je mi jasné, že takoví lidé se nezmění, a také vím, že to samé by dělal i mně, kdybych se stala jeho ženou. Jenže nevím, „jak z kola ven“. Nedokážu si představit život bez něj, ale zároveň mě to vše ubíjí. Jsme skvělí kamarádi i partneři, jen tam je to velké ALE. Chvílemi mám pocit, že se zblázním. Mám tendenci ho neustále kontrolovat a někdy mě samotnou děsí mé myšlenky.
Nechci jej dusit, proto své pocity snažím skrývat, jenže cítím, že mi to totálně narušuje psychiku i vztahy k okolí. Stala se ze mě podezíravá a zakomplexovaná osoba. Vím, že jediná rada a pomoc je rozchod, jenže to já zatím nedokážu, jelikož jsem do něj stále zamilovaná. Prosím, existují nějaké metody, jak získat zpátky ztracenou důvěru a především sebeúctu? Děkuji moc.
Petra

Názor odborníka
Dobrý den a děkuji za důvěru.
Ptáte se, jestli existují nějaké metody, jak získat zpět ztracenou důvěru a sebeúctu. Ano, existují způsoby, jak s druhými budovat důvěru a jak si budovat sebeúctu. Dalo by se říci, že nejlepší by bylo:
• nechodit se zadanými muži,
• nebýt jednou z desítek milenek,
• nerozbíjet manželství druhým,
• dokázat přemýšlet i racionálně, ne pouze pod vlivem emocí,
• vážit si druhého i s jeho nedostatky a akceptovat svoji roli ve vztahu k němu nebo vztah ukončit,
• co se týká důvěry mezi partnery – nezačínat vztah podváděním někoho dalšího,
• vědět, že je partner upřímný člověk, kterému se dá věřit,
• otevřeně komunikovat partnerovi svá přání, pocity a touhy,
• nastavit si hranice na začátku vztahu (kolik dalších milenek je v pořádku).
Tyto rady vám v tuhle chvíli ale asi příliš nepomohou. Jak si tedy teď můžete pomoci? Pokud si najdete zadaného partnera, neměla byste mít ambice mu rozbíjet rodinu. Pokud je to partner na sex a měl by milenky tak jako tak, dobře, tím jste jeho vztah a rodinu nijak nenarušila, někteří muži budou mít vždy milenky a bez nich by byli méně spokojení v manželství (alespoň to často tvrdí). Většinou lze tyto typy detekovat před vztahem samotným. Pokud však aspirujete na rozbití rodiny milence (i když píšete, že ne), pro kterého jste jedna z mnoha, máte před sebou nelehký úkol.
Co můžete dělat, abyste se vymanila ze situace, v níž jste se ocitla? Vy racionálně víte, jaký partner je, chápete svoji situaci, nejste ji však schopná přijmout emocionálně. Nedokážete si představit, že to najednou skončí. V této chvíli bych vám poradila, abyste počkala, až to budete schopna přijmout emocionálně, možná si našla terapeuta, který by vám pomohl na této cestě a byl vám oporou. Až budete schopna přijmout, že nemusíte být jedna z několika, ani rozbíjet někomu rodinu, nebo čekat, až s vámi bude člověk, s kterým byste spokojená nebyla (jak sama píšete), vztah ukončíte. Terapie a proces uvědomění není snadná cesta, je to ale nejlepší způsob, jak zvýšit šanci, že se v budoucnu nedostanete znovu do stejné situace.
Přeji hodně štěstí!
Radka Gottwaldová