Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Porod u partnerky vyvolal mánii: Teď je třeba léčit.
Dobrý den, s partnerkou se nám před pár týdny narodilo dítě. Bohužel porod a následný …
Radkin Honzák
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
30. 7. 2013
Dobrý den,
s partnerkou se nám před pár týdny narodilo dítě.
Bohužel porod a následný nedostatek spánku u partnerky vyvolal manický stav. Jedná se o mánii téměř přesně podle definice (změna charakteru, přehnaná ale často nesmyslná aktivita, arogantní vystupování, neschopnost alespoň trochu vnímat názory ostatních atd.).
Ačkoli stále tvrdí, že mě miluje a mluví o naší společné budoucnosti, ve své mánii se úplně obrátila proti mě. V podstatě každou chvíli mi nadává a vyčítá neschopnost, pomalost, že jí komplikuji život. Přitom se normálně starám o domácnost i dítě. Také mě pomlouvá a svému okolí lže. Jeden den mě „vyhodila z domu“, což si naštěstí rozmyslela, ale nyní jsem u ní tak nějak „v podmínce“ (doslova „ještě jednou mě nasereš a letíš“). Vím, že je nemocná a tyto věci si nesmím brát osobně a ani si je tak neberu.
Asi nejde o běžnou poporodní psychózu, protože takové stavy už zažila dřív a má za sebou i pobyt v léčebně. Již máme domluvenou párovou psychoterapii, která snad něčemu pomůže. Já sám mám však několik pochybností.
Nebyla by v takovém případě nutná spíš konzultace s psychiatrem? Jak ji k ní donutit, když jakýkoli můj názor pro ni vůbec nic neznamená? Pomůže nám pouhá psychoterapie? Musím také dodat, že o dítě se v pořádku stará.
Bere antidepresiva, která snad také pozvolna pomohou.
A můj poslední dotaz – pokud tohle odezní, dokážu si k ní po tomto všem najít zase vztah plný lásky, jak tomu bylo dřív? Přece jen se to všechno podepisuje i na mě.
Martin

Názor odborníka
Vážený pane Martine,
z toho, co popisujete se přikláním k vaší diagnóze, že se jedná o manickou epizodu bipolární poruchy (ev. hypomanickou – tedy ne plně rozvinutou se všemi nebezpečnými symptomy) a že je namístě rychlé odborné léčení.
K těmto závěrům mě vede:
• Anamnéza (dřívější epizody, pobyt v PL).
• Spuštění porodem (velice časté v těchto případech).
• Popsaný klinický obraz.
V případě, že se jedná o epizodu bipolární poruchy, psychoterapie nestačí, je nutná farmakologická léčba, kterou může nasadit jen psychiatr, nikoliv psycholog.
Praktický návrh: Nějaký lékař vaší manželce předepsal antidepresiva, která se nyní nejeví jako účelná, měl by tedy zkontrolovat medikaci a upravit ji podle momentálního stavu. Tam bych asi začal.
Co se týče vašeho posledního dotazu, nedokážu posoudit, jak se bude vyvíjet Váš vztah dál.
Teď je potřeba léčit!