Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Problém so sebavedomím
Dobrý večer, chcela by som sa vám zveriť s mojimi ťažkosťami. Môj problém spočíva v nízkom…
Michal Mynář, Psychoterapeut
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
18. 1. 2011
Dobrý večer,
chcela by som sa vám zveriť s mojimi ťažkosťami. Môj problém spočíva v nízkom, dovolím si povedať takmer žiadnom, sebavedomí. Osobne si myslím, že to pramení z detstva, kedy mi chalani preukazovali náklonnosť pubertálnym spôsobom v podobe narážok na postavu atď.
S váhou som problémy v tom čase nemala, mala som klasickú postavu dospievajúceho dievčaťa, bola som štíhla ale plochá. Ich dotazy som si brala až píliš k srdcu, neskôr na strednej škole som pribrala desať kíl, čo na mne bolo podstatne vidieť. Váha sa mi začala kolísať, neskôr som schudla, už to bolo opäť v poriadku, ale potom som zas pribrala desať späť…
Začala som cvičiť, drieť, makať, menej jesť a zdá sa, že sa vraciam do normálu, aj keď to hovorím len na základe postrehov okolia: sama seba o tom totiž presvedčiť neviem, a tu tkvie môj hlavný problém.
Neviem sa prijať, neviem sa mať rada, necítim sa atraktívna a už vôbec nie sexi, nepomáhajú mi žiadne slová, lichôtky beriem s nadhľadom, v hlave mám zmätok a niekedy sa neviem pozrieť ani do zrkadla.
Prosím o aké také usmernenie, prípadnú pomoc, nasmerovanie. Ďakujem
Daiana

Názor odborníka
Hezký den, Daiano,
existují problémy, které lze snadno vyřešit tím, že změníme něco ve svém chování, naučíme se, jak jednat jinak a to samo o sobě stačí. Změnit jednání je relativně snadné. Daleko těžší je změnit své prožívání – třeba najít vnitřní jistotu a přijmout sama sebe.
Když vám řeknu, že byste měla mít víc ráda sama sebe, že byste se měla naučit se respektovat a ocenit, asi mě pošlete (v nejlepším případě) k šípku. To víte určitě dobře sama, na to nepotřebujete odborníka. Kdyby to bylo snadné, už byste to také dávno udělala. Otázkou není, co je třeba udělat, ale jak toho dosáhnout?
Jak změnit skutečnost, že se sama na sebe pořád díváte očima svých pubertálních spolužáků? Bojujete sama se sebou a snažíte se přizpůsobit ideálu, který vám někdo vnutil, ale žádné uspokojení vám to nepřináší, jen další únavu a frustraci?
Cest z tohoto bludného kruhu je jistě víc. Ta, které dávám přednost já, vychází z Pesso terapie. Je to korektivní (opravná) zkušenost, která dosytí vnitřní potřebu toho, co vám chybí a překoná tím vzorce, které si nesete s sebou už od puberty.
Jednoduše řečeno – to dospívající děvče, které pořád máte v sobě, potřebuje zažít pocit sebepřijetí. Popsat zde podrobně, jak na to, je ale nad možnosti, které mi tento prostor nabízí.
Výbornou pomůckou vám však může být kniha Ladislava Dvořáka „Obejměte své vnitřní dítě”. Její druhé vydání vyšlo v roce 2010 v nakladatelství Portál a je stále ještě k sehnání na pultech knihkupectví. Kniha je napsána pro laiky, je čtivá a nabízí konkrétní cvičení a postupy, které vám mohou pomoci vyléčit vaše emocionální zranění.
Pokud se nechcete do dobrodružství vnitřní proměny pouštět sama, doporučuji vám vyhledat pomoc psychoterapeuta nebo psychologa využívajícího ve své práci třeba již zmíněné principy Pesso terapie nebo jakékoliv humanisticky zaměřené terapie (rogersovská terapie, satiterapie, …). Pokud jste z Brna nebo okolí, rád vám nabídnu svou pomoc.
Držím vám palce, Daiano, při hledání sebe sama a doufám, že má odpověď bude tím nasměrováním, které jste očekávala a že vám snad pomůže najít řešení vašich obtíží.