Poradna
odemčené
Rozchod s terapeutem
Narážím opakovaně na špatné terapeuty, nebo mi to říká něco o mně?
Lukáš Dastlík
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
28. 8. 2017
Je tomu pár měsíců, co se potácím s jednou nevyřešenou záležitostí, a uvědomila jsem si, že mě pořád drží v obrovitánském napětí a negativně ovlivňuje veškeré moje vztahy. Nejhorší na ní je, že jsem už jednu podobnou zažila. Krátce popíšu první případ, který se stal před mnoha lety.
Tenkrát jsem s daným terapeutem hodně pracovala se sny, a tak jsem na jednom sezení řekla sen, u kterého terapeut odmítl moji interpretaci (což je ok) a poměrně důrazně trval na svém sexuálním výkladu. A protože mi jednou nabídl, že pokud po terapii budu mít „divné stavy autoagrese“, tak ať mu o tom napíšu mail, protože je dost dobře možné, že jsem naštvaná na něj, tak jsem mu přirozeně po zmíněném sezení napsala e‑mail o svém zmatku a vyjádřila nesouhlas s jeho výkladem.
K mému překvapení se terapeut na dalším sezení asi po 20 minutách na mě obořil, bez jakékoli souvislosti na mě zvýšil hlas a řekl, že „ať si nemyslím, že se mi bude za něco omlouvat!“ Protože jsem o žádnou omluvu u něj nikdy neusilovala, vůbec jsem nechápala, o co šlo, ale vnímala jsem svoje silné stažení se do sebe a autopilota, co opakoval buď zticha, nic neříkej. To sezení jsem předčasně ukončila a následně i celou terapii.
Druhá čerstvá událost má podobný průběh. Terapeutka se mě na závěr jednoho sezení (asi po 6 měsících) zeptala, čemu bych se ještě chtěla věnovat, a tak jsem řekla, co mě v tom momentu napadlo. Na dalším sezení se po nějakém čase do mě pustila s velkou vervou a donekonečna moje vyprávění přerušovala otázkou „ať řeknu, co po ní chci“, až jsem brečela a nemohla popadnout dech a ona nakonec řekla, že v terapii nemůžeme pokračovat.
Jak mám těmhle situacím rozumět? Co jsem udělala špatně?
Vlasta, 36 let

Názor odborníka
Dobrý den, Vlasto,
situace tak, jak ji popisujete, působí poměrně závažně a čistě teoreticky se může jednat i o velké selhání terapeutů. Neznáme však spoustu důležitých detailů, které by určitě dané situaci mohly dát úplně jiný rozměr. Neznáme téma, které jste řešili, ani fázi jeho řešení, obsah vašeho e‑mailu a zpětné vazby vůči terapeutům, jejich profesní zázemí apod.
Projdu ale postupně váš text a okomentuji, co všechno může být za daným popisem.
V prvním odstavci píšete, že vám zážitek s nimi stále ovlivňuje i současnou situaci a vztahy. Bohužel zde není nic konkrétního o tom, jak situace z čistě terapeutického kontaktu přenášíte do svého běžného života, tudíž ani nevím, jak vám konkrétně pomoci. Obecně lidé někdy v sobě nosí záležitosti, které už proběhly a neexistují, a trápí se něčím, co již není nutné vůbec řešit. Zároveň generalizují nějakou zkušenost, která jim poté ovlivňuje i jiné situace, které s ní nemají nic společného…
Práce terapeutů a jejich intervence měly nějaký důvod, ať se jedná o jejich selhání, či nikoli. Vaše nynější vztahy a život s tím nemusí mít téměř nic společného a nepomůže vám, když budete nějaký nelibý zážitek přenášet do jiných oblastí života, ať již ve formě nějakých anticipačních úzkostí či jakkoli jinak.
Vše z výše popsaného se dá změnit – existují na to různé techniky abreaktivní, uzavírající, meditační, koncentrační apod. Toto uzavření a o(d)puštění minulých zážitků vám zcela jistě pomůže v současnosti, nezávisle na tom, jak dané popisované případy budete řešit dál.
Odborné selhání?
Nyní k příběhům s terapeuty. Nepatrným problémem je, že váš popis je hodně obecný – nevíme, jak jste reagovala, co a jakým tónem jste říkala vy jim, ani jak reálně vámi popisovaná situace vypadala. Popíši zde tedy dle mého názoru různé možné „důvody“, proč se tak dělo, z obou možných extrémů.
Jeden extrém může být to, že jste měla z nějakého důvodu smůlu na nezralé, neprofesionální terapeuty, kteří nezvládali vaše požadavky, potřeby, osobnost či zpětnou vazbu, případně téma, a v určitém momentu na vás nevhodně „vystartovali“. To by mohlo být i na podání stížnosti k etické komisi, případně alespoň upozornění v asociaci, že jejich členové (pokud jimi jsou) tímto způsobem provozují svoji praxi.
Nevíme ale, v jakém přesně terapeutickém směru pracují, jaká byla jejich skutečná pohnutka takto reagovat a jak vlastně „doopravdy“ jejich intervence vypadaly z hlediska konkrétních slov, tónu, záměru apod. Zajímavé totiž je, že je to jednou muž, jednou žena, po delší časové prodlevě, ale jejich reakce jsou v něčem (dle vašeho popisu) podobné.
Je tu tedy i možnost, že si jejich interpretace, reakce či celkově chování a přístup interpretujete jinak, než byly myšleny nebo než by vnímal někdo nezávislý. Že jste si dané „pobídky“ či intervence vzala příliš osobně, kriticky apod. Mohlo se vždy jednat o tendenci vás frustrovat, posunout v rámci vymezení se vůči autoritám, mohl to být neúspěšný pokus o „pochopení“ hlubší podstaty vašeho chování, jednání a snů… Je jasné, že i v tomto případě oba terapeuti situaci nebyli schopni zvládnout tak, aby vám to v tu chvíli pomohlo a případně přineslo to, o co oba usilovali.
V některých případech však i tento průběh může z dlouhodobějšího hlediska nápomocný být: uvědomíte si více s odstupem, o co jim vlastně šlo, pomůže vám v tom poradna či jiný terapeut – nebo zjistíte, že jste byla někde, kde jste být neměla, a oni byli opravdu neprofesionální. Nebo se naučíte zvládat konfliktní vyhrocené situace.
Využívejte celý web.
Předplatné
Ať tak či onak, když se ptáte, co jste udělala „špatně“, určitě vězte, že nic. Dobře a špatně totiž neexistuje, je to vždy jen úhel pohledu, který se může vlivem informací a času zásadně změnit – více o tom mluvím zde.
Vy jste činila nejlépe, jak jste v tu chvíli uměla, oni také a vzniklo z toho něco, co je ještě potřeba dořešit, aby vám bylo lépe.
Přeji vám, ať se vám to třeba i na základě mnou navrhovaných možností podaří. Pokud vám to nepomůže a situace se přirozeně nebude zlepšovat, vyhledejte osobní či jinou možnost to doprobrat s někým, kdo je v rámci terapeutického kontaktu méně konfrontační. Případně si toto vezměte jako své téma.
Hezké dny!
Lukáš Dastlík