Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
S mámou už je to k nevydržení: Nepomůže‑li dialog, zkuste odborníka.
Dobrý den, chtěla bych se zeptat na jistý problém, který nás několik let provází. Moje mam…
Lukáš Dastlík
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
16. 2. 2015
Dobrý den,
chtěla bych se zeptat na jistý problém, který nás několik let provází. Moje maminka je už přes 20 let ženou v domácnosti, nevadilo by to mému tátovi ani ostatním, ale je to upřímně k nevydržení.
Máma nechodí skoro vůbec do společnosti, nevídá se s kamarády a zaměstnání se vyhýbá. Domácnost nezvládá, protože jí i práce na půl hodiny zabere celý den. Pořád se jen vymlouvá, jak se celý den nezastaví, ale když jí nabízíme pomoc, naštvaně a uraženě odmítne. Nic nikoho nenechá udělat (domácí práce, vaření) z toho důvodu, že by to údajně nebylo pořádně. Domníváme se, že si o nás myslí, že všichni jsme úplně neschopní a bez ní bychom nic neudělali.
Když promluví, je to jen málokdy vlídně, většinu času jen nadává. Pořád by kupovala zbytečné potraviny – trvá jí to celý den a den před tím se na ně připravuje. Vůbec nepečuje o své tělo a zanedbává základní hygienu.
Už jsme zoufalí a nevíme, co s ní udělat, aby byla jako normální žena/matka, aby všechny kolem sebe v rodině jen nestresovala, hlavně mého tátu, který jako jediný vydělává peníze, měl už vážnou nemoc, ale ani to s mamkou nehnulo, aby si našla zaměstnání. Místo toho chodila po doktorech a zjišťovala, co má za nemoci ona, ale nechce si je léčit.
Prosím vás o radu, nevím, proč se tak chová, jestli třeba nemá nějakou psychickou poruchu nebo podobně… Děkuji vám.
Anna

Názor odborníka
Dobrý den, Anno,
podle vašeho popisu, vzhledem k vašemu věku a matčině absenci povolání přes 20 let je opravdu možné, že se u ní jedná o nějakou psychickou poruchu, případně o následky degenerativních jevů v rámci jejího stárnutí. Bylo by k tomu však potřeba učinit podrobnější pozorování, testování či znát více její anamnézu. Pokud se vámi popisované projevy kontinuálně zhoršují, případně se objevily po nějaké konkrétní zátěžové situaci, je to i více než pravděpodobné. Může se ale jednat o kombinaci jiného psychomotorického tempa, osobnostního založení (pesimistické, melancholické, cholerické, pedantské) a jiných hodnot.
Ať je to tak, či onak, to zásadní je, co s tím. Určitě nejvíce by to mohl řešit její manžel, který se s ní může častěji a více bavit o tom, co by chtěl jinak, jak by si představoval spokojené soužití a pokusit se s ní domluvit na něčem přijatelném. Pokud by to nešlo, můžete mu pomoci i vy, a v případě, že na to maminka nebude reagovat a situace se bude zhoršovat, pokusit se ji dostat k nějakému odborníkovi, který její stav posoudí přesněji a pomůže najít možné řešení.
Další, co můžete udělat, je nechat ji, ať si své věci řeší po svém, a vy si řešte nezávisle na ní ty své. Pokud jí to bude vadit, otevřeně jí sdělte vaše důvody k tomuto chování a možnosti řešení celé situace. Pokud neustoupí, trvejte si na svém způsobu řešení.
Ať se vám daří.
Lukáš Dastlík