Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Sny o incestu mi narušují vztah s otcem: Nenechte se jimi omezovat.
Dobrý den, už přibližně rok, možná dva, mě trápí nepříjemné sny, ve kterých dochází k pohl…
Marta Helingerová
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
30. 5. 2014
Dobrý den,
už přibližně rok, možná dva, mě trápí nepříjemné sny, ve kterých dochází k pohlavnímu styku mezi mnou a mým otcem. Tyto sny jsou reálnější než většina ostatních snů, které mívám, a taktéž pocity a následné výčitky ze sna jsou velmi intenzivní.
S otcem jsem měla perfektní vztah, když jsem byla dítě, v období dospívání jsme se však od sebe začali vzdalovat – tak mě napadá, jestli se ty sny nesnaží poukázat i na to, že mi chybí. Jenže kvůli těmto snům se od něj vzdaluji čím dál víc… Nedokážu se mu bez výčitek a hanby podívat do očí, jsem nervózní, když jsme spolu v jedné místnosti, a ještě nervóznější jsem, když zůstaneme doma sami. Nesnáším, když mi stojí za zády, nakloní se ke mně nebo se mě dotkne, dokonce když mám například svátek a má mě políbit, je mi až zle…
Je to můj otec, kterého mám velmi ráda a trápí mě, že zároveň takto nesnesu jeho přítomnost. Dokázali byste mi prosím dát nějaké vysvětlení k mým snům a radu, jak zlepšit situaci a zachránit vztah otce s dcerou? Předem děkuji.
Kristína

Názor odborníka
Milá Kristíno,
v našich snech se mohou objevovat neznámí lidé anebo lidé, se kterými jsme silně citově spojeni. A k těm nejsilněji citově nabitým patří právě vztahy v rodině a partnerské.
Bohužel nevíme nic o vás – kolik vám je let, jaká je vaše rodina, jak vypadá váš partnerský život, a hlavně, co se dělo ve vašem životě, když tyto sny začaly. Jedna má klientka uvedla podobnou scénu, ale u ní došlo v té době k silnému životnímu otřesu, ztrátě veškerých jistot, doslova si sáhla na dno. A v tom přišla takováto snová vize. Její vědomí bylo podrobeno velmi tvrdé zkoušce. Může to být obraz, symbolické zpracování vnější události. Nebo řečeno jungovsky, vaše psyché se bez vnějšího spouštěče ve snaze o svoji transmutaci odvážně pustila do nejzazších koutů mimovědomé oblasti, kde nasbírala takové vysoce citlivé a tabuizované téma.
Co vám sen chce říci? Nu, dejme se do toho. Jaké jsou (moje) obvyklé premisy k výkladu snů, vodítka k interpretaci?
Sen nelže – sen to s námi myslí dobře. Že hledáte takového partnera? To přece působí… jako šok. Váš vědomý postoj je, že vám chybí ten blízký, perfekní vztah, který jste s otcem měla v dětství. Nabídla jste to jako možné vysvětlení. Jenže na vaše jednání sny působí přesně opačné, v důsledku těchto snů se od otce vzdalujete. Co když právě to je ten účel? Změna chování žádoucím směrem?
K tématu separace, tedy vzdalování se od rodičů: Oddělení se od rodičů je nutné, je to vývojový úkol na cestě k dospělosti. V některých kulturách byl dokonce zakázán kontakt rodičů s dospělými dětmi. A toto oddělování začalo buď v dospívání, nebo po sňatku. Netýkalo se jen vztahu otec‑dcera, ale i matka‑syn. U některých indiánských kmenů v Jižní Americe se syn, když začal dospívat, musel odstěhovat do domu, kde bydleli dospělí muži. Jinde zas byl zapovězen kontakt vdané dcery s otcem. Takový vztah je zakázaný – tabu. Takže  se ustavilo opatření – požadavek žádného vzájemného kontaktu.
Teď nabídnu další vysvětlení, v opačném gardu. Během vašeho dospívání jste se začali od sebe vzdalovat, chtěla byste zpátky ten perfektní vztah, jaký jste s otcem měla v dětství, být si s ním blíž. Ale proč s vámi v těch snech nesedí u stolu nebo nejedete společně na výlet, ale kulisami vašeho setkání s otcem je sexuální scéna? Sen tedy předkládá opravdu těžký kalibr.
Sny nás i svým způsobem trénují. Měla jsem sen, že mi otec kvůli maličkosti dost hrubě nadává. Nedala jsem se, klidně jsem se hájila, ustála to. Za dva dny jsem se dostala do podobné situace, kdy si na mě jedna osoba silně vylévala svoji frustraci. Držela jsem se toho, že co mi osoba předkládá, není pravda. K vašemu snu –  třeba i to by bylo možné vysvětlení. Ustát něco, co je vám předkládáno, co není pravda, vyvolává ve vás nepříjemné pocity, v důsledku toho nějakým způsobem jednáte a jste tak svědkem ještě většího odcizení mezi vámi a otcem. Řešením by bylo zvládnout to, nenechat se ovlivnit, nedopustit, abyste se otci vyhýbala a váš vztah se tak z vaší strany ocitl na bodu mrazu.
Perspektivou psychoanalýzy by se též dalo říci, že ve vašem podvědomí je obraz muže včetně sexuálního partnera silně obsazen obrazem otce, který je idealizovaný, žádný reálný partner neobstojí. Jakého partnera hledáte? Jaký by měl mít vlastnosti? Porovnejte tento obraz s otcem. Dobré i špatné vlastnosti. Třeba by takovýto rozbor mohl být určitým vodítkem.
Ať už vaše sny znamenají cokoliv, zkuste s otcem komunikovat, vycházet s ním, řekněte si –  jak bych jednala, kdybych nebyla ovlivněná těmi sny? Vy máte vědomou moc řídit si vlastní život, ovlivňovat svoje prožívání. Z vašeho dotazu je patrné, že váš vztah chcete zachránit, zachovat. Nenechte se omezovat těmi nepříjemnými pocity, zkuste terapeutické sezení nebo se více realizovat, angažovat venku, vyplnit život aktivitami. Často náš problém, který v prožívání zaujímá určité místo, zeslábne nebo na něj získáme vhled právě tehdy, když děláme něco jiného, zaměříme se na úplné jiné věci, obrátíme v životě pozornost k jiným zájmům.
Využívejte celý web.
Předplatné
Přeji vám vše dobré,
Marta Helingerová