Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Stále myslím na jiného. Jsem z toho na dně… Co vám ve vztahu chybí?
Dobrý den, asi před dvěma lety se mi stalo, že jsem se zamilovala do osoby, která o mě nik…
Kamila Thiele
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
13. 7. 2015
Dobrý den,
asi před dvěma lety se mi stalo, že jsem se zamilovala do osoby, která o mě nikdy nejevila zájem. Prostě mě to dostalo, a dá se říci, že jsem i chodila na místa, kde bych ho mohla potkat… Od té doby se to ve mně stále drží, bydlí ve stejném městě a občas ho i potkávám. Celé tyto 2 roky prožívám úzkosti, somatické problémy s tím spojené, špatné nálady, nedokážu ho vyhnat z hlavy a zapomenout a velmi se tím trápím.
Jelikož mám svého partnera, drtí mě to čím dál víc, mám dokonce strach, abych ho někde nepotkala, nevím, co by to se mnou udělalo – už rok se snažím ho nevyhledávat a zapomenout. Psychicky jsem na dně z toho, že když vyrazím do centra města nebo někam do obchodu, tak ho někde uvidím a nezvládnu to, psychicky se zhroutím. Nemůžu se soustředit, něco pořádně dělat…
Od té doby pořád užívám přírodní doplňky na uklidnění, proti úzkosti, ale nic zásadního se neděje – na chvíli mě to zklidní, jenže pak se ty pocity zase časem ozvou. Dříve jsem žádné psychické problémy /úzkosti aj./ neměla. Cítím se velice nevyrovnaně… Už nevím, co užívat, abych byla „normální“ a bylo mi to jedno.
Jak se těch pocitů zbavit? Chemickým antidepresivům se vyhýbám. Spíš by mě zajímalo, jak mozek připravit a vyrovnat se s tím? Děkuji vám za odpověď.
Linda

Názor odborníka
Milá Lindo,
nejdříve vás chci ujistit, že v podobné situaci rozhodně nejste sama. Ať hodí kamenem ten, kdo ve vztahu nemyslel na někoho jiného… Lidská psychika je zvláštní. Je možné si vytvářet v hlavě věci velmi příjemné, ale i nepříjemné, kterých bychom se chtěli rychle zbavit. Emoce, které jste před dvěma lety vůči danému člověku ucítila, ve vaší psychice něco otevřely. Náhlé vzplanutí pro člověka, který o vás nikdy nejevil zájem a prožívání „potají“, může vytvořit pěkný emoční koktejl. Je to jistě hodně náročné. Mísí se tam asi pocity vzrušení, strachu, zklamání a také viny. Snažíte se ty dveře zase zavřít, ale ono to nejde. Čím víc se o to snažíte, tím větší úzkost cítíte. Píšete si o nějaký nástroj na zklidnění. Zde je první pomoc ke zvládání nepříjemných myšlenek.
Vizualizace
Udělejte si několik minut čas. Pohodlně si sedněte a zkuste si vizualizovat myšlenky, které vás v souvislosti s tímto člověkem nejvíce děsí. Bez racionality. V klidu si je prohlédněte a zkuste jít až do nejzazšího místa této myšlenky. Pozorujte to. Až se vám to podaří, zkuste si vytvořit představu méně ohrožující, která nebude tak nepříjemná (klidně humornou, ta neohrožuje), kterou budete moci používat ve chvílích, či situacích, kdy obvykle přichází ta první.
Jednu paní, která řešila podobnou situaci jako vy, napadlo nosit náramek, který symbolizoval její myšlenky a pocity. Byl opravdu moc hezký. Líbil se ji. Když přišla situace, kdy na daného muže musela myslet, podívala se na tento náramek, prohlížela si ho a obdivovala. Později ten náramek přestala některé dny nosit. Ve dny, kdy náramek měla, si zakázané myšlenky dovolila. Pomalinku zjistila, že dny bez náramku už byly klidné. Myšlenky tam už nebyly. Možná najdete něco, co podobným způsobem může pomoci vám.
Nevyčítat si
Buďte k sobě laskavá. Neodsuzujte se. Mít vlastní představy a myšlenky, není zakázané. Je to běžné a pochopitelné. Zkuste to přijmout. Jedině tak zklidníte úzkost, která se na vaše myšlenky váže. Rozhodně si to nevyčítejte. Výčitky mohou vznikat z psychického vzdalování se partnerovi a tudíž  strachu z jeho odmítnutí a ztráty. Toto napětí mezi přáním být sám sebou a touhou po splynutí je v partnerstvích nevyhnutelné. V ideálním případě se tím správným vzdalováním a přibližováním vytváří to správné partnerské klima.
Zapřemýšlet hlouběji
Myslet na někoho jiného neznamená nemilovat svého partnera. Myslet na někoho jiného je nejčastěji spojováno s vědomým scénářem, jak si zajistit sexuální vzrušení, ale nejen o to. Jde i o nevědomá přání, která mají nejrůznější podobu jako možnost být dominantní, submisivní, agresivní… a ty se pak podle toho, co si sami sobě dovolíme, projeví ve vědomí. Zkuste se zaměřit na to, co vám chybí v současném vztahu, aniž byste si to chtěla připustit. Po takovém uvědomění je pak možné něco měnit.
Milá Lindo, je mi jasné, že není jen tak se v sobě mnohdy vyznat. Píšete sem, a tak si myslím, že máte snahu o věcech přemýšlet. Věřím, že se vám povede toto období zvládnout. Pokud se náhodnou budete v sobě ztrácet, pomůže vám psychoterapeut.
Hodně štěstí,
Kamila Thiele