Tvrdohlavý předškolák. — archivovaná diskuse

Zpět na novou diskusi

teguze 16. 10. 2010 16:16 +8
mně se ten souboj/snaha získat pozornost atd. nezdá: kdyby šlo o souboj, zdálo by se mi logičtější, aby problémy po odchodu staršího brášky do školy právě ustaly (aneb "rival" je pryč, mladší tudíž získává plnou pozornost rodičů..), nicméně dle tazatelky Terky naopak po obchodu brášky potíže naopak začnou... připadá mi, že když je bráška přítomen, rodiče jsou jím zaměstnáni a mladší je právě méně kontrolován; když odejde, rodiče si začnou víc všímat mladšího a častěj si všimnou, že zlobí. Též to může být tím, že po odchodu staršího se mladší víc nudí (je sám) a tak zlobí. Pokud jde o neposlušnost, tak to je normální, neboť mezi 2 a 3 rokem vzniká u dítěte potřeba sebeprosazení. Někdy se to označuje jako fáze batolecího negativismu nebo fáze vzdoru - dítě stále na vše říká "ne". Kopíruju z učebnice: "Negativistické projevy lze chápat jako experimentování s vůlí, která je zcela novou kompetencí a dítě si s ní hraje stejně jako s řeší či s pohybovými dovednostmi. Opakovaný zážitek uspokojení z potvrzení vlastní moci posiluje dětské sebevědomí. Dítě může odmítat či naopak prosazovat jak určitou aktivitu, tak její opak." ... "Dítě totiž především potřebuje prosadit vlastní variantu a je mu často lhostejné jaká je." ...mě se zdá, že na případ Terky by to mohlo sedět. Fáze vzdoru by měla časem pominout. Mezi tím bych 1. byl aktivnější k dítěti (víc ho zaměstnal), 2. místo říkání fyzicky konal (místo "pojď jest" ho fyzicky vzal a posadil ke stolu, místo "nedělej" ho zadržel atd.)
Mirina Hochelová 6. 4. 2012 21:40 +1
...naozaj ide o fázu experimentovania a nielen s vlastnou vôľou a sebapresadením (ako hovorí predošlý príspevok), ale dieťa v tomto veku testuje aj hranice, ktoré mu dajú jeho vychovávatelia. Je zvedavé, či to bude stále také isté od obidvoch rodičov, alebo sa budú v týchto svojich reakciách líšiť. Podľa toho si vytvára postupne predstavu o roli matky, resp. otca a toho, čo si u každého z nich môže dovoliť robiť. Každé z detí tých istých rodičov si takto "vytvára vlastného rodiča/rodičov ", pretože je v svojich prejavoch a správaní špecifické - svoje.