Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Potřebuji vědět, že mě miluje.
Mám možná málo obvyklý problém, ale už delší dobu ho na sobě pozoruji. Je mi 20 let, mám příte…
Michal Mynář
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
10. 9. 2010
Mám možná málo obvyklý problém, ale už delší dobu ho na sobě pozoruji. Je mi 20 let, mám přítelkyni (jsme spolu tři měsíce) a můj problém spočívá hlavně v nízkém sebevědomí. Mám potřebu se pořád ujišťovat, že mě miluje, že by mně nikdy nepodvedla a že jsem jediný v jejím životě. Rád bych se to odnaučil, protože si myslím, že to vztahu nebude do budoucna prospívat. Možná je to také tím, že jsem v životě ještě nebyl tak moc zamilovaný jako teď a proto mám potřebu to pořád řešit. Další věc je moje celkem velká žárlivost. Někdy mi přijde, že své city nedává moc najevo nebo mi nerozumí, jak se cítím a to ve mně vyvolává pochybnosti. Byl bych vděčný za nějakou radu, jestli se s tím dá nějak bojovat nebo to začít brát jinak. Nerad bych o ni díky tomuhle přišel. Vím, že nikdy v životě nechci nikoho jiného a chci, aby byla šťastná, proto se na vás obracím s prosbou o radu.
Lukáš

Názor odborníka
Váš příběh mi připomněl teorii Rolfa Milkeho – autora knihy „Láska a žárlivost“. Rád bych Vám ji ve zkratce představil, doufám, že pro Vás bude inspirativní. Je také možné, že jsem úplně mimo – správně pochopit něčí problém na základě jednoho mailu není v lidských silách. Proto prosím neberte následující řádky jako „diagnózu“, ale jen jako podklad k zamyšlení. Možná se Váš příběh s touto teorií v něčem shoduje, ale možná taky ne.
Milke tvrdí, že lidé, kteří žárlí, o sobě zpravidla nemají valné mínění. Vlastně moc nevěří, že by je někdo mohl mít opravdu rád. Proto žijí v ustavičném strachu, že by si partner mohl najít někoho jiného a tím jim de facto dokázat, že ve svém špatném mínění o sobě měli pravdu. Vztah je pro ně velmi důležitý, protože láska druhého člověka je náplastí na jejich nízké sebevědomí. Přece, když je někdo miluje, tak asi mají nějakou hodnotu, ne? Jelikož však o sobě stále pochybují, pochybují i o lásce partnera. Žijí ve strachu, že je partner nakonec uvidí stejnýma očima, jako oni vidí sami sebe.
Právě kvůli pochybám a nejistotě vyžaduje tento typ žárlících lidí časté důkazy a projevy lásky – ujištění, které by utlumilo nejistotu v jejich vztahu sama k sobě. Nicméně i přes toto ujišťování žijí v neustálých pochybách a strachu. Vnitřní nejistota jde zvnějšku utlumit jen na chvíli, pochybnosti a strach se tak znovu a znovu vrací. Je‑li vnitřní nejistota skutečným jádrem problému – jak ji překonat? Jak si vybudovat zdravé sebevědomí? A co to vlastně sebevědomí je?
Dle mého názoru si je sebevědomý člověk především vědom svých pocitů, potřeb, cílů a aktivně je uskutečňuje s respektem vůči pocitům, potřebám a cílům ostatním lidí. Potřeby ostatních těm svým nenadřazuje, ale ani je nepřehlíží. Jedná s úctou k sobě i k jiným.
Jak si takový postoj vybudovat? Naše sebevědomí ve značné míře pramení z toho, nakolik nás náš život naplňuje. Jak je tomu u Vás? Jste se svým životem spokojen? Co je pro vás v životě důležité? Co jste dokázal a co vás baví a naplňuje kromě vztahu s přítelkyní? Zkuste si odpovědi na tyto otázky napsat na kus papíru. V další fázi si zkuste uvědomit, co ve vašem životě chybí, případně, co byste ve svém životě chtěl změnit k lepšímu? Jde o to, co byste potřeboval a chtěl, nikoliv o to, co byste (podle jiných) měl. Zaměřte se konkrétní věci, které můžete přímo ovlivnit (jejich naplnění nezáleží na nikom jiném, než na Vás) a které jsou splnitelné. Nakonec si do třetího seznamu napište své dobré vlastnosti a dovednosti. Dopřejte si čas a nepolevujte, dokud na něm nebude alespoň 10 – 15 položek – toto je váš potenciál, o který se můžete při plnění svých cílů opřít.
Teď už zbývá jen jediné: Pečovat o to dobré a naplňující, co už ve vašem životě je a postupně měnit a přidávat to, co chcete, aby bylo jinak. Jak poroste Vaše spokojenost se svým životem, poroste i sebevědomí a žárlivost i nejistota ustoupí. Možná se Vám tento úkol bude zdát obrovský – nad Vaše síly. Pak bych Vám doporučil spojit se s odborníkem – psychologem, či psychoterapeutem – který by Vám s tím pomohl.
Přeji Vám hodně štěstí a úspěchu na Vaší cestě. A spolu s Vámi doufám, že se Vám podaří zbavit se nejistoty a žárlivosti, o níž píšete a Váš život – osobní i vztahový – Vám bude přinášet jen a jen radost.