Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
V noci se vzbudím a všechno vidím černě
V průběhu života se docela s úspěchem snažím různé spory a trable zvládat s nadhledem. Co mě d…
Martin Sládek
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
26. 5. 2010
V průběhu života se docela s úspěchem snažím různé spory a trable zvládat s nadhledem. Co mě dřív trápilo, třeba spory se sousedy nebo s přáteli, nad tím už umím mávnout rukou nebo se tomu zasmát. Co ale zvládám rozumem za bílého dne, to jako by na mě vyskočilo v noci. Uprostřed noci se vzbudím a stačí drobná myšlenka, které se chytnu, a je po spánku. Začnu na něco myslet, za chvíli už je z komára velbloud. Druhý den vidím zase všechno normálně a připadám si hloupě, jak jsem se v noci zase pomučila. Nemyslím, že je to na nějakou léčbu, prostě potřebuju radu, jak se v noci nezaplést s vlastními myšlenkami. Nebránila bych se ani nějaké pilulce, která mě toho ušetří.
Lumi

Názor odborníka
Váš problém určitě není závažný, ale poruchy spánku dokážou člověka hodně potrápit. Ve spánku je naše vědomí sníženo, a proto na nás doráží i problémy, které přes den dokážeme racionálně řešit. Kvalita spánku je též obrazem naší celkové psychické pohody. Velmi pravděpodobně máte sklony k úzkostnému vidění světa a v noci na to „máte čas“.
S tímto způsobem myšlení lze pracovat terapeuticky. Terapie by se zaměřila na korekci vašich myšlenkových vzorců a hledání, odkud tyto pocházejí, aby je bylo možné natrvalo změnit.
Pokud by toto nepomohlo, mohou přijít na řadu moderní antidepresiva. Nezpůsobují závislost a dokážou napomoci i v těchto situacích. Většina těchto antidepresiv v našem mozku normalizuje hladinu serotoninu, čili přenašeče, jehož nedostatek je v našem mozku zodpovědný za rozvoj úzkostných a depresivních příznaků.
Ve vašem případě bych si od medikace sliboval celkové zklidnění a zvýšení odolnosti vůči obavným a úzkostným myšlenkám. Následně by určitě došlo i ke zkvalitnění spánku. Každopádně doporučuji konzultaci s odborníkem.