Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
V přátelském trojúhelníku jsem odstrčená: Není na blízku někdo jiný?
p { margin‑bottom: 0.21cm; } Dobrý den, jsem momentálně v sedmé třídě. Asi ve čtvrté tř…
Alena Řehulová, Psycholožka
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
2. 1. 2012
Dobrý den,
jsem momentálně v sedmé třídě. Asi ve čtvrté třídě jsem se zkamarádila s jednou holčinou, se kterou jsem byla nejlepší kamarádka. To trvalo do poloviny šesté třídy, pak se stala nejlepší kamarádkou s jinou holčinou a mě odstrčila. Smířila jsem se s tím. Začala si mě všímat jiná holčina, byla jsem štastná. Pak jsem o prázdninách s tou moji bývalou nejlepší kámoškou jela na tábor a bylo to moc fajn. Když jsem přijela, tak jsem byla ještě na jednom táboře s tou druhou kamarádkou a bylo to taky moc fajn.
Ale teď je to tak, že jsou spolu nejlepší kamarádky a já ve třídě sedím před nimi. Občas mam pocit, že mě pomlouvají. Jindy se se mnou baví uplně v klidu. Je to všechno sranda, ale něco mi tam chybí. Ony asi mají za to, že se se mnou baví uplně v pořádku, ale mě to tak prostě nepřipadá. Něco se změnilo. Často se rozbrečím u smutných písniček. Nebo když mě odstrčej, tak se mi chce brečet a nechci chodit ani do školy. Pořád si říkám, že půjdu na jinou školu a tak, ale ony dvě o tom nevědí. Pak si zase říkám – ne nepůjdu, musím to vydržet do deváté, určitě se to zase srovná. Ale kdy?
Prosím, poraďte mi.
Děkuji, Miška
Miška

Názor odborníka
Ahoj Miško,
z tvého mailu cítím, jak tě současná situace mrzí a je ti v ní nepříjemně. Přála by sis mít svoji nejlepší kamarádku, blízkého člověka, kterému můžeš důvěřovat a sdílet s ním své zážitky, ať už jsou jakékoli. A místo toho máš pocit, že tě kamarádky odstrkují a možná někdy i pomlouvají. Rozumím, že tě to trápí a jsem ráda, že ses ozvala a nezůstáváš na to sama.
Kamarádství „ve třech“ bývá velmi složité. Obvykle svádí k tomu, že se spolu dva začnou bavit víc a toho třetího upozadí. Tak se asi teď cítíš ty. Z velké části píšeš o tom, jak se celá situace jeví tobě. Zkoušela ses už ale zeptat i na pohled kamarádek? Vědí vůbec, jak se v tomto trojúhelníku cítíš ty? Možná by je to zajímalo.
Chtěla bys vědět, kdy se to změní. Na tuto otázku bohužel odpovědět neumím. Je možné, že se po čase k tobě dřívější nejlepší kamarádka přiblíží a vzdálí od kamarádky současné, je ale také možné, že se vztah mezi dívkami upevní a ještě víc ustálí.
Když čtu pozorně tvůj dopis, vidím, že ses už jednou do obdobné situace dostala. A dokonce se ti ji povedlo úspěšně zvládnout. Sděluješ, že to bylo v šesté třídě, kdy si tvoje nejlepší kamarádka našla kamarádku jinou. Tebe „zachránilo“, že si tě všimla jiná dívka a ty jsi byla šťastná. Teď se asi nikdo takový neobjevil. Zkus se ale, Miško, po třídě porozhlédnout ty sama. Která z ostatních dívek ti je celkem sympatická a stála bys o to, abyste se lépe poznaly? Věřím, že ve třídě někoho takového najdeš. Připadá mi, že nemá cenu stále jen čekat, kdy si kamarádka rozmyslí, že chce kamarádit hlavně s tebou. Nic ti přece nebrání v tom, aby sis dobrou kamarádku zkusila najít ty sama.
Držím pěsti, Míšo, ať se buď kamarádka rozhoupá a všimne si tě, a pokud ne, ať ty brzo objevíš spojence v někom jiném.