Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Vánoční.
Milí čtenáři, Dnes jsme se rozhodli zeptat se odborníků v poradně na něco my z redakce: …
Ester Danelová, Psycholožka
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
24. 12. 2010
Milí čtenáři,
Dnes jsme se rozhodli zeptat se odborníků v poradně na něco my z redakce:
Jsou Vánoce důležité? K čemu nám vůbec jsou?
Někdo jednou větou a jiný delším zamyšlením odborníci odpovídají, že ano. A tak doufáme, že budou vedle důležitých pro vás dnes také fajn.
Přejeme z Psychologie.cz krásné svátky!
Ester

Názor odborníka
Pavla Žákovská
Jsou Vánoce důležité? Pro mne určitě ano. Uvědomuji si, že každým rokem dokonce víc a víc. Čím jsem starší, tím víc si užívám společné chvíle se všemi blízkými a přáteli, klidnou atmosféru společně stráveného času, povídání, sportování, hraní her a samozřejmě i rodinných pohádek a radosti, že jsme všichni s manželem i dětmi spolu a je nám tak moc dobře.
A k čemu nám jsou? K radosti z rozzářených dětských očí,  k možnosti někoho potěšit, k uvědomění si, co je a není důležité, k připomenutí si, že chvíli se zastavit a užívat si kouzlo přítomného okamžiku má pro nás tu největší hodnotu a naplňuje naše srdce láskou…
Radkin Honzák
Vánoce jsou potřebné, protože smysluplně ritualizují jedno ze zásadních období astronomického roku (stejně jako Velikonoce a další svátky, které církev moudře převzala od předchozích kultur).
Leona Dyrehauge
Pro mě osobně jsou Vánoce moc hezké a důležité. Je to čas k zastavení, k přemýšlení o tom, jak to mám s ostatními lidmi kolem sebe a je to taky čas, kdy můžu dát najevo svou vřelost a láskyplnost možná víc, než kdy jindy. Nemyslím, že je nutné se dostat do toho šíleného shonu. Vánoce je možné mít klidné a fakt moc příjemné. A to já mám ráda. Jsem ráda, že jsou a za nic bych je nevyměnila :).
Petr Pražák
Ačkoli by se chtělo říci, že Vánoce jsou pouze natolik důležité, nakolik jim důležitost přisoudíme, je skutečností, že o Vánocích na nás mnohem více doléhá síť vztahů, očekávání, kulturních stereotypů a rodinných i spirituálních tradic, která nás všechny obklopuje. Pro někoho je tato síť záchranou, pro někoho houpačkou, ve které může příjemně spočinout, pro jiného pavučinou, která ho spoutává. Pro mne jsou Vánoce spojeny především s oslavou nových začátků, která se odráží v pohanské tradici slunovratu i křesťanské tradici narození Krista.
Ludmila Hudcová
O tom, zda jsou Vánoce důležité či nikoliv, lze uvažovat na více úrovních. Záleží na tom, jak se k nim rozhodneme přistupovat. Máme možnost si ve shonu a nervozitě při nakupování jídla a drahých darů na Vánoce jen „hrát" a také máme možnost je prožít vědomě tak, aby to prospělo kvalitě našeho života.
K Vánocům patří hodně zvyků a rituálů, které již dodržovali naši předkové. Jejich opakováním se spojujeme se svými kořeny a to nám dodává více energie a jistoty. Můžeme tak posilovat pocit: ano, sem patřím, jsem součástí tohoto společenství.
Vánoce jsou také svátky setkání se svými blízkými a časem, kdy si předáváme dárky. A ono je to krásně spolu propojené. Když vybíráme pro někoho dárek s cílem udělat mu radost, tak na něj musíme začít víc myslet a opravdu se do něj vcítit. A už to je navození větší blízkosti. Jistě jste někdy dostali dárek, který se vám opravdu líbil, a pocítili jste pak ten hřejivý pocit – někdo na mne myslí a opravdu mi rozumí. Dárky mají obrovskou vypovídací schopnost. Stojí za to, udělat si čas a nakupovat dárky s klidem a láskou – a zůstat jen u těch drobných dárků. Pak to má tu nádhernou vánoční poezii.
Využívejte celý web.
Předplatné
Vánoční svátky se pravidelně na konci roku opakují. To dává našemu životu určitý rytmus, co se týká vnímání času, a čas dává našemu životu potřebné hranice. Když jsme v souladu s tímto děním, jsme v souladu i s rytmem přírody.
Takže se dostávám k odpovědi na otázku, zda jsou Vánoce důležité. Domnívám se, že mají svůj hluboký význam, pokud je dokážeme opravdu prožít a pokud si dovolíme zažívat blízkost a vnitřní klid. Přeji vám všem příjemně barevné, zvonivé a voňavé Vánoce.