Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Vyhodit, či nevyhodit? Vaše manželství optikou zisků a ztrát.
Dobrý den, žádám o radu. Jsem s manželem dvaadvacet let a už dva roky spolu intimně nežije…
Pavel Král
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
30. 5. 2011
Dobrý den,
žádám o radu. Jsem s manželem dvaadvacet let a už dva roky spolu intimně nežijeme, protože máme každý jiného partnera. Můj přítel je vzdálen sto padesát kilometrů a tak se vídáme jednou za čtrnáct dní. Můj problém je, že manžel ode mne nechce odejít a já nevím proč.
Máme dvě dospělé děti a manžel pracuje od rána až do večera. Je pryč od osmi do desíti. Tedy to jsem si ještě do nedávna myslela… protože takhle to bylo celých dvacet let. Pak jsem ale zjistila, že od tří odpoledne tráví chvilky se svou milenkou a domů se jezdí jen vyspat. Ona žije na baráku se svým dospělým synem a tak si přeji, ať se k ní manžel nastěhuje. Ale on mi stálé tvrdí, že ho vždy večer něco táhne sem, domů. A že mě má rád a že si mě váží (ale ona je skvělá, sexualita s ní perfektní,… takhle mi to prostě říká). Já mu bohužel neumím sbalit věci a vyhodit ho, ačkoliv tady celých dvacet let nemá ani trvalé bydliště, protože nechtěl.
Pročpak to tak má? Poraďte mi třeba, jaké otázky si mám položit, pokud je to možné.
Děkuji vám.
oliv

Názor odborníka
Dobrý den,
obávám se, že na to, abych vám mohl poradit něco konkrétního, nebo odpovědět na vaše otázky, mám k dispozici příliš málo informací. Budu se tedy držet vaší poslední (mimochodem velmi moudré) věty: „Poraďte mi třeba, jaké otázky si mám položit, pokud je to možné.“
Jeden z ústředních postulátů behaviorismu zní, že jedinec opakuje chování, které mu v minulosti přineslo prospěch a naopak se snaží vyvarovat chování, které mu přineslo újmu. Na tom je založena výchova dětí, školní známkování, motivace zaměstnanců i výcvik zvířat (a spousta dalšího).
V souvislosti s vaším dotazem do naší poradny mě napadají otázky dvě:
1. Jaký prospěch má manžel z toho, že se neodstěhuje (případně jaké újmě se tím vyhýbá)?
2. Jaký prospěch máte vy z toho, že mu nesbalíte věci a nevyhodíte ho (případně jaké újmě se tím vyhýbáte)?
Předpokládám, že pokud byste vyhledala odbornou pomoc, otázek by vyvstalo daleko více. Ale jako reakce na váš stručný dotaz mě napadají právě tyto dvě.
Držím palce, ať brzy najdete odpovědi,
s pozdravem,
Pavel Král