Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Závislá na seriálech: Jakou životní potřebu vám kompenzují?
Dobrý den, posledních pár měsíců vyplňuji své volno sledováním seriálů. Jsem schopná stráv…
Milena Nováková, Psycholožka, psychoterapeutka
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
5. 2. 2013
Dobrý den,
posledních pár měsíců vyplňuji své volno sledováním seriálů. Jsem schopná strávit tak celý den. Ráno vstát, pustit si seriál a dívat se až do večera na další a další epizody.
Když je sleduji, cítím, jako bych vypnula nějakým kouzelným tlačítkem svůj život. Nic neřeším, o nic se nestarám, jen sleduji a sleduji. Vpíjím se do cizích životů a ztrácím svou osobnost, své problémy, což je velmi příjemné.
Pak mám ale deprese, výčitky svědomí, úzkosti, odpor k sobě samotné, že kvůli své nečinnosti nezvládám své povinnosti – domácí práce a úkoly do školy. Vždy, když takto trávím den, jsem na ostatní protivná, nechci s nikým mluvit a jím hodně sladkostí.
Trápí mě, že takto trávím čas, místo toho, abych dělala něco užitečného. Vím, že takto zbytečně ztrácím čas, ale nedokážu se této své závislosti zbavit. Jsem studentka, mám spoustu nápadů a plánů, ale velmi málo energie a chuti tyto plány plnit. K tomuto bezduchému sledování mě to láká pouze přes víkend doma u rodičů.
Nevím si se svou závislostí rady. Předem děkuji za odpověď.
Mila

Názor odborníka
Milá Mílo,
to, co popisujete, určitě zná spousta lidí a nakonec na takový princip sází i tvůrci seriálů. Jde o to, že při sledování seriálů se ponoříte do reality příběhu a odreagováváte na ní své emoce, které z nějakého důvodu neprožíváte v běžném životě.
Těch důvodů může být celá řada, ale často to bývá tím, že si prostě nedovolujeme svůj život skutečně prožívat, nežijeme to, co je teď a tady. Jako bychom na svůj život koukali odněkud z vrchu, jako pozorovatelé, a hodnotili ho, plánovali, vzpomínali, ale neprožívali.
Náš skutečný svět je totiž příliš plný nároků a hodnocení. Často víc myslíme na to, co se od nás očekává, co si o nás budou myslet druzí a co svým chováním získáme, než na to, co skutečně cítíme, chceme a potřebujeme k tomu, abychom se cítili dobře. Prostě jako bychom štěstí hledali někde venku, ve věcech, v druhých lidech, v dosažení určité pozice ve společnosti apod. Ale když to dosáhneme, jen málokdy skutečně zažíváme nějaké uspokojení.
Při sledování seriálů pak máte možnost příběhy prožívat bez obavy z hodnocení, bez potřeby plánovat a nést zodpovědnost za děj. V seriálech máte také možnost prožívat příběhy, které jsou v běžném životě jen velmi málo pravděpodobné – mám teď na mysli někdy až neuvěřitelné shody „náhod“, dobrodružné situace a intenzivní složité příběhy lásky s dobrým koncem.
Seriály vytvářejí takovou realitu, které vlastně chybí každodenní rutinní neoblíbené povinnosti a obyčejné situace. V jejich realitě se pořád děje něco „strhujícího“ a plného emocí. Proto jsou tak poutavé a přitahují vaši pozornost, nabízejí vám vlastně bez práce možnost silných zážitků, aniž byste pak musela řešit nějaké důsledky.
Píšete, že pak prožíváte výčitky svědomí nad promarněným časem. Zřejmě si totiž uvědomíte, že vám díky prožívání umělé reality seriálů utíká možnost tvořit tu realitu skutečnou, která se vlastně díky tomu, že trávíte čas u seriálů, stává fádní, neodpovídající vašim představám a skutečným  možnostem.
Je moc dobře, že jste se rozhodla svou nespokojenost řešit. Máte náhled na to, co vám bere pocit pohody a to je nejlepší začátek změny. Abyste mohla svou situaci nějak změnit, je k tomu potřeba několik věcí. Zkuste si odpovědět na otázku, jakou potřebu vám sledování seriálů sytí a jak ji můžete naplnit v běžném životě. Zamyslete se také nad tím, proč seriály sledujete zrovna u rodičů a v čem je pobyt u nich doma pro vás specifický.
Ke změně je třeba jasné rozhodnutí netrávit tolik času sledováním seriálů, velké odhodlání a také nějaký plán nebo cíl, který vás bude motivovat a který čas trávený sledováním seriálů vyplní. Zkuste si udělat pořádek ve svém životě. Někdy to, že máte plánů a cílů moc, může blokovat jejich realizaci, protože se zdá být příliš těžké jich dosáhnout a je těžké najít správný začátek.
Zjednodušte to, nastavte si hlavní cíl, ale také cíle dílčí a krátkodobé, které jsou reálně dosažitelné. Rozdělte si cestu k cíli na jednotlivé, konkrétní a dobře definované kroky. Zkuste jim také dát časový plán. Vytvořte si jasnou představu toho, jaké to bude, až cíle dosáhnete, co vám to přinese a jak se budete cítit. Svou cestu k cíli pravidelně rekapitulujte a nastavujte další dílčí cíle na blízké období.
Shrnuto podtrženo, zaměřte svou pozornost na svůj skutečný život a snažte se ho prožívat a žít naplno. Uvidíte, že pokud budete mít pocit naplnění ve svém vlastním životě, potřeba sledovat seriály se výrazně promění.
Držím vám palce!
Zdraví,
Milena Nováková