Řekni mi, čím jezdíš, a já ti řeknu…
- Plzeňský manažer svým velkým vozem poslal do příkopu malé auto s ženou za volantem, která ho na dálnici zdržovala; soud ho za to poslal na pět let za mříže.
- Podle policejní statistiky řidiči luxusních aut porušují u nás dopravní předpisy častěji než řidiči běžných vozů.
- Ministr dopravy Bárta rozvířil nedávno diskuzi návrhem na odstupňování pokut podle majetkových poměrů hříšníků.
- Výzkum ČVUT před časem potvrdil, že bezohledné chování je příznačné pro řidiče dražších aut; vedou řidiči značky Audi před Volvem, BMW a Mercedesem.
Zdálo by se tedy, že stačí jen přiznat značku svého auta a bude snadné dokončit první větu. Jenomže ono to tak přímočaré není. Grázla i opravdového gentlemana potkáte za volantem letité felicie i v novém mercedesu.
Přesto však výběr té které značky a modelu vozu může leccos napovědět! o typu jeho majitele. A naopak služebně přidělený vůz může ovlivnit chování jeho řidiče.
Psychologie.cz zahajuje unikátní seriál testování aut na českém trhu z pohledu psychologa: ukážeme, co výběr značky a modelu napovídá o jeho majiteli i to, jak konkrétní auto může ovlivnit váš život.
Vůz pro introverty a flegmatiky
Značka Škoda Auto stále suverénně vládne českému trhu. Důvodem již nejsou nižší škodovek ve srovnání s konkurencí. To už několik let neplatí. Škodovky zkrátka dobře naplňují představy o solidním autě.
Na příkladu nejoblíbenějšího modelu Octavia si ukažme, co výběr značky s okřídleným šípem ve znaku napovídá o majiteli tohoto vozu. Ale i to, jak Octavia může ovlivnit váš život.
Octavia v řadě verzí patří za čtrnáct let výroby k nejčastějším vozům na našich silnicích. I to je důvod, proč si Octavii sotva koupí individualistický excentrik. Z hlediska temperamentu určitě bude jeho majitel častěji spíše flegmatik než cholerik s možným dosti velkým procentuálním zastoupením melancholiků i sangviniků.
Z hlediska osobnostní typologie budou u tohoto modelu nejspíš mírně převažovat introverti s výraznější smyslovou (než intuitivní) dominantou přijímání informací.
Podobně mírnou většinu z hlediska hlavních rysů rozhodování budou mít ti, které lze charakterizovat jako typy spíše přemýšlivé než emotivní. A nakonec ve vztahu převažujícího posuzování či vnímání bude hrát prim spíše první rys.
Pohledem Myers‑Briggsové typologie pak by byl nejobvyklejší standard řidiče ISTJ. Tedy člověk s preferencí klidného rodinného života, s převahou pravidelných návyků a ustáleného režimu života. (Mimochodem, typem ISTJ byl i Henry Ford.)
Kompromis pro individualisty
Ale pozor! Škodovka nemá jen solidní auta za slušnou cenu. Jako každá značka na současném přesyceném trhu se i mladoboleslavská firma snaží „pod svá křídla“ přivábit další nové klienty s trochu jinými představami o ideálním autě. Těm nabízí modely jako je Roomster, který je určitě vším jiným než usedlou dodávkou. V řadě Octavia pak zaujmou modely Scout a RS.
Vizitka Škody Octavia Scout
motory: benzinový 1,8 TSI/118 kW či naftový 2,0 TDI/103 kW
spotřeba: benzinový – 7,7 l/100 km, naftový – 5,6 l/100 km
délka: 457cm
objem kufru: 605 l
cena: od 730 900 Kč
Octavia Scout osloví ty (tedy především z řad mužů), co umí ocenit technickou vyspělost konstrukce vozu s efektivním pohonem všech kol.
Více než špičkové výkonnostní parametry je ale zajímá vlastní pohoda (tedy v autě jízdní komfort) a rozumná ekonomičnost provozu. Dokáží ocenit výhodný poměr ceny a nabízené hodnoty – ta má pro ně větší význam než vysoká společenská prestiž.
Uvažují racionálně, umí si spočítat, že vozy obdobných kvalit jsou v nabídce prémiových značek za víc peněz. Octavia Scout je sice „individualista“, ale v rozumných mezích; chce se sice odlišit od ostatních, ale ekonomika u něj vítězí nad potřebou zviditelnit se za každou cenu.
(Škodovácká řada RS je pak o něčem zcela jiném, jí se budeme věnovat někdy jindy.)
Musím jezdit octavií
Řidič s dominujícími vyhraněnými protipóly uvedené osobnostní typologie si řízení octavie nevychutná. Bude‑li okolnostmi donucen škodovku řídit (třeba z důvodů rodinných či pracovních), sotva pro něj může být jeho vysněným pětihvězdičkovým AUTEM.
Využívejte celý web.
PředplatnéPředchozí řádky nelze vykládat jako dogma: nelze tvrdit, že ke konkrétnímu typu člověka se hodí jediný model. A naopak, ne každý, kdo vystoupí z určitého vozu, musí automaticky odpovídat vykreslenému profilu. Tak prosté to ve vztahu člověka k věcem není… Naštěstí.
Otázky k diskusi:
-
Souhlasíte s pětiletým trestem pro přistiženého agresivního řidiče, který ohrozil život cestujících v jiném voze?
-
Vzpomenete si, jak jste se při výběru svého vozu rozhodovali vy?
- Jaké auto byste si vybrali, kdyby v rozhodování nehrály roli peníze? Co to podle vás vypovídá o vaší osobnosti?