Vyberte si své téma Přístup k hlavnímu obsahu
Foto: Thinkstock.com

Řekni psychologovi, čím jezdíš… Škoda Octavia

Nejpopulárnější Škodovku řídí nejčastěji introvertní flegmatici preferující poklidný rodinný život.

Řekni mi, čím jezdíš, a já ti řeknu…

  • Plzeňský manažer svým velkým vozem poslal do příkopu malé auto s ženou za volantem, která ho na dálnici zdržovala; soud ho za to poslal na pět let za mříže.
  • Podle policejní statistiky řidiči luxusních aut porušují u nás dopravní předpisy častěji než řidiči běžných vozů.
  • Ministr dopravy Bárta rozvířil nedávno diskuzi návrhem na odstupňování pokut podle majetkových poměrů hříšníků.
  • Výzkum ČVUT před časem potvrdil, že bezohledné chování je příznačné pro řidiče dražších aut; vedou řidiči značky Audi před Volvem, BMW a Mercedesem.

Zdálo by se tedy, že stačí jen přiznat značku svého auta a bude snadné dokončit první větu. Jenomže ono to tak přímočaré není. Grázla i opravdového gentlemana potkáte za volantem letité felicie i v novém mercedesu.

Přesto však výběr té které značky a modelu vozu může leccos napovědět! o typu jeho majitele. A naopak služebně přidělený vůz může ovlivnit chování jeho řidiče.

Psychologie.cz zahajuje unikátní seriál testování aut na českém trhu z pohledu psychologa: ukážeme, co výběr značky a modelu napovídá o jeho majiteli i to, jak konkrétní auto může ovlivnit váš život.

Vůz pro introverty a flegmatiky

Značka Škoda Auto stále suverénně vládne českému trhu. Důvodem již nejsou nižší škodovek ve srovnání s konkurencí. To už několik let neplatí. Škodovky zkrátka dobře naplňují představy o solidním autě.
    
Na příkladu nejoblíbenějšího modelu Octavia si ukažme, co výběr značky s okřídleným šípem ve znaku napovídá o majiteli tohoto vozu. Ale i to, jak Octavia může ovlivnit váš život.

Octavia v řadě verzí patří za čtrnáct let výroby k nejčastějším vozům na našich silnicích. I to je důvod, proč si Octavii sotva koupí individualistický excentrik. Z hlediska temperamentu určitě bude jeho majitel častěji spíše flegmatik než cholerik s možným dosti velkým procentuálním zastoupením melancholiků i sangviniků.

Z hlediska osobnostní typologie budou u tohoto modelu nejspíš mírně převažovat introverti s výraznější smyslovou (než intuitivní) dominantou přijímání informací.

Podobně mírnou většinu z hlediska hlavních rysů rozhodování budou mít ti, které lze charakterizovat jako typy spíše přemýšlivé než emotivní. A nakonec ve vztahu převažujícího posuzování či vnímání bude hrát prim spíše první rys.

Pohledem Myers-Briggsové typologie pak by byl nejobvyklejší standard řidiče ISTJ. Tedy člověk s preferencí klidného rodinného života, s převahou pravidelných návyků a ustáleného režimu života. (Mimochodem, typem ISTJ byl i Henry Ford.)

Kompromis pro individualisty

Ale pozor! Škodovka nemá jen solidní auta za slušnou cenu. Jako každá značka na současném přesyceném trhu se i mladoboleslavská firma snaží „pod svá křídla“ přivábit další nové klienty s trochu jinými představami o ideálním autě. Těm nabízí modely jako je Roomster, který je určitě vším jiným než usedlou dodávkou. V řadě Octavia pak zaujmou modely Scout a RS.

Vizitka Škody Octavia Scout

motory: benzinový 1,8 TSI/118 kW či naftový 2,0 TDI/103 kW

spotřeba: benzinový – 7,7 l/100 km, naftový – 5,6 l/100 km

délka: 457cm

objem kufru: 605 l

cena: od 730 900 Kč

Octavia Scout osloví ty (tedy především z řad mužů), co umí ocenit technickou vyspělost konstrukce vozu s efektivním pohonem všech kol.

Více než špičkové výkonnostní parametry je ale zajímá vlastní pohoda (tedy v autě jízdní komfort) a rozumná ekonomičnost provozu. Dokáží ocenit výhodný poměr ceny a nabízené hodnoty – ta má pro ně větší význam než vysoká společenská prestiž.

Uvažují racionálně, umí si spočítat, že vozy obdobných kvalit jsou v nabídce prémiových značek za víc peněz. Octavia Scout je sice „individualista“, ale v rozumných mezích; chce se sice odlišit od ostatních, ale ekonomika u něj vítězí nad potřebou zviditelnit se za každou cenu.

(Škodovácká řada RS je pak o něčem zcela jiném, jí se budeme věnovat někdy jindy.)

Musím jezdit octavií

Řidič s dominujícími vyhraněnými protipóly uvedené osobnostní typologie si řízení octavie nevychutná. Bude-li okolnostmi donucen škodovku řídit (třeba z důvodů rodinných či pracovních), sotva pro něj může být jeho vysněným pětihvězdičkovým AUTEM.

Využívejte celý web.

Předplatné

Předchozí řádky nelze vykládat jako dogma: nelze tvrdit, že ke konkrétnímu typu člověka se hodí jediný model. A naopak, ne každý, kdo vystoupí z určitého vozu, musí automaticky odpovídat vykreslenému profilu. Tak prosté to ve vztahu člověka k věcem není… Naštěstí.

Otázky k diskusi:

  1. Souhlasíte s pětiletým trestem pro přistiženého agresivního řidiče, který ohrozil život cestujících v jiném voze?
     
  2. Vzpomenete si, jak jste se při výběru svého vozu rozhodovali vy?
     
  3. Jaké auto byste si vybrali, kdyby v rozhodování nehrály roli peníze? Co to podle vás vypovídá o vaší osobnosti?

Psychologie.cz je společným dílem...

...psychologů a psychoterapeutů a vás, čtenářů. My píšeme, natáčíme, radíme, upřímně sdílíme naše profesní i osobní zkušenosti. Vy nám posíláte náměty a skládáte se na honoráře autorů a provoz webu. Díky tomu můžeme psát a mluvit jen o věcech, které dávají smysl. Nemusíme brát ohled na vkus masového publika ani na zájmy inzerentů – na našem webu nenajdete jejich reklamy ani PR články.

Jako předplatitelé získáte neomezený přístup k hlavnímu obsahu, budete moci kdykoli sledovat naše online kurzy a přednášky, otevře se vám možnost využívat naši poradnu a také ulevíte očím, protože články budete moci nejen číst, ale i poslouchat. Platba je jednoduchá a bezpečná. Pro představu: roční předplatné vás vyjde na 31 korun týdně, to je jako deci vína nebo jedno malé pivo. Připojte se k nám a podpořte nás. Děkujeme.

Varianty předplatného

Články k poslechu

Bolest ztráty

Čím to je, že někdo ztrátu blízkého člověka ustojí, a jiného zničí?

12 min

Vysoce citlivá práce

Jak vyladit tělo i mysl, aby vás vysoká citlivost nesrážela v práci ke dnu?

17 min

5. Zapojte tělo

Vhodný pohyb, ale i smyslové potěšení nebo manuální práce, to vše v krizi pomáhá.

17 min

Druhého nezměníš

Opravdu není ve vašich silách někoho změnit. Tak co tedy můžete?

13 min

Pohyb za oponou

Původně jsem pro vás chtěl sepsat pár rad, jak teď cvičit. Pak mi došlo, jaká …

6 min

Otevřít audio sekci