Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Babička trpí na vysoký tlak: Může jít o způsob získávání pozornosti.
Dobrý den, píšu vám za celou naši rodinu s prosbou o radu. Už delší dobu totiž máme problé…
Eva Belešová, Psychiatrička, psychoterapeutka
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
8. 7. 2014
Dobrý den,
píšu vám za celou naši rodinu s prosbou o radu. Už delší dobu totiž máme problémy s naší sedmdesátiletou babičkou, která zhruba poslední dva roky trpí na vysoký tlak.
Stačí málo a hned leží, je jí špatně, případně ji rovnou odvážejí do nemocnice, kde byla za poslední dva roky s tlakem už asi pětkrát. Nikdo však nemůže přijít na to, čím je to způsobeno – měla už snad dvacet různých prášků, po kterých jí bylo ještě více zle, a žádný z nich jí nepomohl.
My už ji však doma začínáme podezřívat, že si za své problémy s tlakem může sama. Neustále totiž mluví jen o tom, jak je jí špatně, že je už stará a brzo umře, lituje se a dědeček ji v tom ještě podporuje, takže v podstatě polovinu dne neřeší nic jiného, než babiččin tlak, který si mimochodem měří minimálně jednou za dvě hodiny. Prostě se tím neustále zaobírá.
Je vůbec možné, aby si své problémy vytvářela a udržovala jen v hlavě? Jak s takovým člověkem zacházet, respektive jak je možné předcházet tomu, aby se to ještě stupňovalo? Poslední dobou je jí špatně téměř neustále a už jsme z toho všichni poměrně unavení… Předem děkuji za radu.
Veronika

Názor odborníka
Dobrý den, Veroniko,
krevní tlak do značné míry souvisí s psychikou – např. při úzkosti tlak stoupá. Často i kolísání tlaku bývá psychického původu.
Co se vaší babičky týče, situace, kterou popisujete, je náročná tehdy, když máme problém se stanovováním si hranic a bereme na sebe zodpovědnost i za to, co není v naší kompetenci. Tedy chceme se vyhnout pocitu vinu, kdyby se dotyčné osobě něco stalo a my jsme o ni nepostarali. Je potřeba si uvědomit, že není vašim úkolem babičku zachraňovat. Léčba krevního tlaku, nebo i jiných potíží patří do rukou lékařů. Můžete babičku odvézt na kontrolu, ale není potřeba za ní utíkat pokaždé, když se něco „děje“. Předpokládám, že v případě potřeby by si prarodiče mohli zavolat záchranou službu i sami.
Tím, že jejímu stavu věnujete značnou pozornost, situaci zhoršujete. Bohužel se často jedná o zabezpečování si pozornosti tímto způsobem. Když ji dostanu, tedy způsob se osvědčil, tak ho používám dál. Dosáhnu přece to co chci, tak proč ne?! Do té doby, dokdy budete za babičku přebírat zodpovědnost, bude situace pro vás vyčerpávající a únavná. Během návštěvy u babičky proto můžete jemně odvést téma hovoru z nemoci na něco jiného. Určitě to prospěje babičce i vám.
Děkujeme za váš dotaz, mějte se hezky. A přeji hodně trpělivosti.
Eva Belešová