Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Po probuzení pláču: Když snový cenzor neví, jak dál.
Dobrý den, chtěla jsem vás poprosit o vysvětlení, proč se v noci budím s pláčem.  …
Michal Novák
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
18. 3. 2011
Dobrý den,
chtěla jsem vás poprosit o vysvětlení, proč se v noci budím s pláčem.
Pokaždé mám opravdu hrozný sen, většinou o mých nejbližších. Například, že na mě rodiče křičí, že mě opouští přítel, nikdo mě nemá rád, nebo že měla maminka mrtvici.
Sny jsou velice reálné a vždy si je pamatuji. Během tohoto roku jich bylo už pět nebo šest. Původně jsem si myslela, že to je z hladu, protože občas usínám s prázdným žaludkem. Včera jsem však hlad neměla a stalo se to znovu.
Můžete mi to prosím vysvětlit?
Laura

Názor odborníka
Milá Lauro,
přestože navenek působíme ve spánku bezvládným dojmem, uvnitř naší psychiky se během noci rozhodně nezahálí. Jedním z probíhajících procesů je i noční snění, které má ve vašem případě značně obtěžující charakter – myslím, že pláč jako odpověď na tak ošklivé sny, je docela normální reakce. Spíš by nás mělo zajímat, proč se vám takové sny zdají.
Jedním z prvních, kdo upozornil na význam snění pro pochopení lidské duše, byl psychoanalytik Sigmund Freud. Tvrdil, že za manifestním (zjevným) obsahem snu (příběhem, co sen vypráví) se skrývá navíc latentní (skrytý) smysl, který je třeba dekódovat. Naše sny má pod kontrolou tajemná instance v našem nevědomí, zvaná „snový cenzor“, která se stará o zpracování znepokojivých zážitků prožitých za bdělého stavu – co nejméně násilnou formou. Proto sny někdy vůbec nedávají smysl, nebo jsou to jen vteřinové útržky bez souvislosti. Nepříjemné zážitky je třeba na jedné straně zpracovat, na druhé straně se z toho ale nezhroutit: snění je tedy určitým kompromisem mezi tím.
Ani dlouho po vydání Freudovy stále inspirativní knihy Výklad snů (v roce 1899) neopustila dynamicky smýšlející psychoterapeuty touha dopátrat se pravého významu snů. Za ty roky jsme se přesvědčili o tom, že snaha vytvořit slovník symbolů neboli výkladový snář, nevede k úspěchu. Schválně můžete zkusit prohledat různé internetové výkladové slovníky. Můj tip je, že vás to moc neuspokojí. Spíše než se opírat o univerzální kategorie symbolů (černý kabát = dědictví, sedmička = štěstí…) se osvědčilo hledat ve snech jejich individuální významy, které budou vycházet z osobní historie a situace daného člověka.
Stejně tak platí pravidlo, že tím nejdůležitějším arbitrem pro výklad snů je sám snící, neboť i přes všechny naše „slepé skvrny“ jsme největšími znalci naší osoby pouze my sami. Bylo by proto zajímavé se vás blíže vyptat na to, co si myslíte o opakujícím se motivu opouštění a odmítání (rodiče na vás křičí nebo umírají, přítel vás opouští, dostavuje se pocit, že vás nikdo nemá rád).
Ve svých terapiích s oblibou povzbuzuji klienty, aby s sebou přinášeli sny. Jejich snění vnímám jako našeho spojence, protože pomáhá obejít vědomé i nevědomé obrany a dospět rychleji k úlevě od problémů. V jistém smyslu je sen zakódovanou depeší tajného agenta, kterou se duše snícího snaží komunikovat s okolím.
Ve většině případů není třeba po latentních obsazích snů pátrat. Avšak když se začneme budit s pláčem, znamená to, že náš snový cenzor už před naším vědomím nezvládá ukrývat pravý význam úzkostných snů a sám se ocitl v pěkné bryndě. Pak stojí za zvážení, jestli by nebylo lepší se zhluboka nadechnout a zkusit se našim vnitřním běsům podívat do tváře pěkně zpříma. Třeba právě při poctivém pátrání po pravém významu snů, ať už budete hledat sama, nebo s podporou terapeuta.
Přeji vám hodně štěstí při rozplétání nočních záhad,
Michal Novák