Poradna
odemčené
Bývalá
Našla jsem lásku, čekáme rodinu. Partnerova bývalá manželka se s tím nehodlá smířit.
Petr Jarolímek
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
4. 2. 2019
Po téměř dvacetiletém problematickém vztahu, který by sám vydal na samostatný příběh (jeho hlavním problémem bylo, že partner po asi dvou letech soužití odmítal jakékoliv intimnosti a tím pádem i děti, stále utíkal někam do světa, kde trávil po částech až několik měsíců v roce, přitom stále sliboval, že vše vyřeší, pořád tvrdil, že mě má moc rád a chce být jen se mnou, ale skutek utek), žiji několik měsíců s novým partnerem. Před rokem jsem se vydala do společnosti, kde jsem ho potkala, tehdy byl asi rok rozvedený.
Celý večer jsme si povídali, po čase se sblížili a velmi brzy jsem otěhotněla, i když jsem už překročila čtyřicítku, což považuji za nádherný zázrak. Podařilo se mi celkem se ctí rychle uzavřít minulý život a odstěhovat se od bývalého partnera, několik měsíců s přítelem bydlíme, jsme spolu šťastní a těšíme se na miminko, které se má už brzy narodit.
Jeho ani moje rodina nemají s naším vztahem problém, ani jeho dvě už dospělé děti. Ty jsou se svým tatínkem v téměř každodenním kontaktu a mají hezký vztah. Ale jeho bývalá manželka dělá pravé peklo.
Začalo to už tehdy, když zjistila, že její bývalý manžel vůbec chodí do společnosti, informace o nové, navíc těhotné ženě jí ale zřejmě úplně zatemnily mozek. Vnikla do jeho dřívějšího bytu, poničila mu spoustu věcí, bombarduje ho téměř denně vulgárními telefonáty a zprávami, které střídá s plačtivými výlevy, aby se k ní vrátil apod.
Přitom oba s rozvodem souhlasili, ona měla v době trvání manželství milence, po rozvodu jí zůstal byt a téměř veškerý majetek. Bojím se, že se vše ještě zhorší, až se miminko narodí, a trápí mě, když vidím, jak to mého přítele ničí. Nedá se s ní ale rozumně mluvit. Existuje nějaké řešení?
Anežka, 42 let

Názor odborníka
Dobrý den, Anežko,
gratuluji k spokojenému partnerství i zázraku po čtyřicítce. Čeká vás jistě mnoho krásných radostí. Je to těžká věc, dívat se na spokojený život člověka, se kterým jsme žili, měli rodinu, a přitom nebýt srovnáni s minulostí. Tím spíš, když pro nás současnost není možná z hlediska vztahů úplně růžová.
Nebývá vzácné, že samotní bývalí partneři jsou po letech zaskočeni intenzitou emocí, kterou v nich jiný vztah toho druhého (a s ním i stvrzení společné rozluky) vyvolá. A přes snahu se ovládat není sebekontrola lehká. Vámi popsané chování bývalé ženy je však pro mě značně přes tolerovatelnou hranici.
Zajímalo by mě, jak se k tomu staví partner. Jaké dělá kroky, aby vaše soukromí a vztah před působením bývalé ženy ochránil? Pokud jsou její zásahy tak intenzivní, je na místě se striktně odstřihnout a důsledně chránit. Pokud není možné konstruktivně komunikovat, dohodnout se a dohody držet, bohužel jiné řešení není.
Někdy je pláč a žádosti o drobné pomoci dobrým nástrojem, jak bývalé partnery držet v dosahu a tím je odklánět od nového partnerství. Je hezké si vycházet vstříc a občas si vypomoci. Utěšování při pláči a rozladách můžeme také chápat jako formu pomoci. Ale tam, kde ještě není citové pouto zcela přerušeno, a navíc se takovými přesahy narušuje nový vztah, je třeba jasně říct, že bývalí partneři v tuto chvíli už nejsou jeden pro druhého tou hlavní oporou, a pomoc je nutné hledat jinde.
Zkusme si představit sebe jako bod uprostřed několika kruhů. V poli u nás by byli lidé, kteří jsou nám velmi blízcí. Partneři, naše děti, sourozenci, rodiče. V dalším poli by byli blízcí kamarádi. Třetí část by byla vyhrazena pro známé, další pro kolegy v práci.
Tímto způsobem bychom mohli vybudovat x polí podle naší představy a logiky o tom, jak třídíme své vztahy z hlediska blízkosti. Do jakého pole byste umístila člověka, který narušuje osobní prostor, ničí majetek, obtěžuje? Jak byste se obvykle k takovému člověku zachovala? Zkuste s partnerem takový „soukruh“ společně nakreslit. Možná že si na otázku, co s vaší situací ve vztahu k partnerově bývalé ženě dělat, odpovíte sami.
S přáním všeho dobrého
Petr Jarolímek