Poradna
odemčené
Chci ji zpátky
Příliš pozdě jsem si uvědomil, co jsem ve vztahu dělal špatně.
Petr Jarolímek, Psychoterapeut, lektor
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
14. 1. 2020
V červenci se se mnou po 11 letech rozešla přítelkyně. Rozchod jsem způsobil já, protože jsem rok a půl pracoval a kašlal na ni. Někdy jsem na ni býval zlý a něco jí vyčítal. Chtěla miminko a já to odkládal a nemluvil o tom. Našla si přítele už na konci našeho vztahu a je s ním. Teď bydlí sama v nájmu. Ona má 27 let, on 41, je rozvedený a má syna.
Já od léta přemýšlím, moc ji miluji a uvědomuji si všechny chyby. Ze začátku jsem ji prosil a fňukal. Teď se snažím na sobě pracovat a cítím se do konce života poučený. Starám se o sebe, pracuji na rekonstrukci a snažím se být co nejlepší. Komunikujeme o běžných věcech. Snažím se na nic netlačit.
Přijde mi, že jí chybím. Někdy projevuje lítost nad tím, že jsem se k ní nechoval dřív, jako se chovám teď, že jsem se změnil až pozdě. Když jsem jí psal, jak se má, napsala, že si musí zvyknout na samotu, že jsme spolu byli dlouho a teď je to divné. Půjčujeme si psa, vždycky mě pozve na kafe nebo ji pozvu já a vykládáme.
Jednou jsem při odchodu řekl, že v nás pořád nějak doufám, že je mi všechno líto, jestli už se s tím mám nějak smířit a jestli to ona má všechno vyřešené. Rozbrečela se, tak jsem ji objal a zeptal se, proč brečí, po chvíli řekla jen, že jsem hodný, když mi teče do bot, a jestli nechci ještě zůstat. Tak jsme ještě dlouho vykládali.
Myslím, že mě pořád miluje, ale brání se tomu. Jednou jsem odřekl předání psa, později napsala, že ji mrzí, že jsem nepřijel, že minule to bylo fajn, a chtěla mě vidět. Při dalším setkání jí tekly slzy a po odjezdu napsala, že musela pryč, protože si představovala, jak jsme tam mohli žít jako rodina. Cítím, že jí chybím, ale má jiného. Chtěl bych udělat maximum, abych ji získal zpět.
Lukáš, 29 let

Názor odborníka
Zdravím, Lukáši,
jedenáct let je už slušně dlouhá doba. Nedivím se, že vám přítelkyně chybí. Jestli chcete radu, jak ji získat zpět, tak obecně prospívá trpělivost, laskavost, spolehlivost v kontaktu, projevování zájmu a dávání slibů.
Píšete, že chcete udělat maximum. Obtíž je, že to pro každého znamená něco úplně jiného. Obecný návod moc nefunguje.
• Některé ženě by imponovalo, kdybyste ji nenechal na pokoji ve dne v noci, neustále jí volal, psal jí i jinak ji třeba „obtěžoval“.
• Jiná by zase ocenila zůstat nenásilně v kontaktu a vnímat váš trpělivý, s důrazem na maximální galantnost a vytrvalost zaměřený zájem.
Úspěch je v obou variantách nezaručen. Těžko říct, co je dobré pro vás, pro vaši bývalou a jejího současného partnera. To, že ona žena pláče, když si hezky popovídáte, ještě neznamená, že vás bude chtít zpátky. Kdo ví, co prožívala za ty roky s vámi. Možná zkrátka vnímá lítost nad tím, že jednu vaši část může mít snadno ráda, ale s tou druhou už nemůže být.
Držím palce vám všem a doufám, že v případě neúspěchu půjdete do dalšího vztahu přiměřeně poučen a  posílen.
Petr