Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Chci umět vše a nestíhám: Zažité metody výuky nejsou vždy efektivní.
Dobrý den, přijde mi, že naše generace je chytrá, ale její…
Petr Pražák
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
24. 10. 2011
Dobrý den,
přijde mi, že naše generace je chytrá, ale její inteligence je zadupávána do země vším – od přístupu učitelů až po někdy mizernou podporu a nedůvěru ze strany rodiny. Píši, protože potřebuji pomoct srovnat si myšlenky v hlavě.
Jak řekl pan profesor Tomáš Halík, dříve byl kvalitní literatury nedostatek a dnes, když můžeme čerpat nespočet informací odkud chceme, to málokoho zajímá. Knihy jsou branou ke vzdělání a inteligenci. K rozumu. Jenže já si to nedovedu pořádně srovnat. Chtěl bych se zajímat o vše, co se kolem mojí osoby děje.
Jsem ve třetím ročníku střední školy a blíží se maturita. Problém je v tom, že se hůř učím. Nikdy jsem se do školy nijak nepřipravoval a zvládal jsem to bez problémů. Jenže konečně mi došlo, že informatika v ekonomice mě ani trochu nebaví. Ekonomika jen v případě filmové produkce na FAMU, na vysoké škole, kterou bych chtěl dál studovat.
Je tu tolik věcí, tolik oborů, které mě zajímají. Zkoumání snů, hypnóza, sugesce, filozofie, kvalitní literatura, hudba, ale i filmy a kvalitní seriály. Posilování, umění mluvit, cizí jazyky. To vše bych chtěl umět. Jenže jak se pouštím do více a více věcí, nestíhám. Prospěch se mi zhoršil a v takovém návalu informací už mi najednou nestačí ve škole jen poslouchat. A učení mi také zrovna nejde. Proto vás žádám o radu. Ze všech oborů jsem to zeštíhlil na pár věcí, které by se neměly navzájem krýt. Škola, cvičení, psychologie a budoucnost. Nevím ale, jak se učit, ani kde brát další informace. Zamotal jsem se.
Dan

Názor odborníka
Ahoj Dane.
Ptáš se, jak se učit a kde brát další informace. Je bohužel smutnou pravdou, že současné školství nás neučí, jak se učit a zažité metody výuky nepatří mezi nejefektivnější.
Pokud se skutečně chceš zaměřit na psychologii, může být pro tebe dobrou inspirací kniha Psychologie od Rity Atkinson, která srozumitelnou formou vysvětluje základní témata tohoto oboru. Znalost této učebnice je také vyžadována při zkouškách na psychologii na VŠ.
V této knížce je také uvedena efektivní metoda učení nazývaná PQRST, podle začátečních písmen anglického názvu jednotlivých fází – Preview (Přehled), Question (Otázka), Read (Čtení) Self‑recitation (Opakování vlastními slovy) a Test (zkouška.)
V etapě Přehled je cílem zorientovat se v dané učební látce a získat představu o hlavních tématech. V první fázi se tedy nezabýváme detaily, ale vytváříme si v hlavě hrubou osnovu. Na základě úvodní fáze a podle toho, co nás zaujalo a co je nám naopak neznámé, si vytvoříme Otázky. Teprve poté se pustíme do podrobného Čtení, při kterém si hledáme odpovědi. Nakonec si opakujeme vlastními slovy učební látku nahlas a otestujeme své znalosti pomocí otázek.
Tento způsob studia je dle výzkumu mnohem efektivnější, než klasické memorování.
Další způsob, jak zefektivnit učení, je používat namísto klasických výpisků a poznámek tzn. myšlenkové mapy, jejichž autorem je Tony Buzzan. Jde o způsob záznamu, kdy jednotlivé myšlenky zachycujeme v jejich propojení a souvislostech, místo klasického záznamu od shora dolů. Myšlenkové mapy umožňují rychlejší učení, lepší orientaci a propojení souvislostí a také mnohem rychlejší vybavení učební látky v případě opakování.