Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Děsivé sny o vlacích: Opakující se sny obsahují naléhavé sdělení.
Dobrý den. Mám jeden děsivý sen, který se mi pořád opakuje. Táhne se to se mnou už docela …
Marta Helingerová
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
13. 2. 2012
Dobrý den.
Mám jeden děsivý sen, který se mi pořád opakuje. Táhne se to se mnou už docela dlouhou dobu. Noční můry u mě nejsou nijak zvláštní, ale tohle je jiné. Ten sen není vždy stejný, ale v podstatě jde o stejnou věc. Ve snu jsou vždy vlaky, koleje nebo nádraží.
Někdy mě zabije elektrický výboj, jindy prostě stojím v kolejišti, naproti mě jede vlak a já nemám kam uhnout. Jindy třeba spadne při vichřici sloup na jedoucí vlak plný lidí a jednou se mi také zdálo, že jedoucí vlak zabil mojí kamarádku a já s tím nemohla nic dělat.
Ale většinou jde o mě. Zkoušela jsem si hledat, co by to mohlo znamenat, ale nenašla jsem nic, co by na mě sedělo. Ve skutečném životě nemám s vlaky žádný problém. Nikdy se mi nic děsivého, co by se týkalo vlaků nebo nádraží, nestalo. Nevím, jestli mě víc děsí ty sny nebo to, že vůbec nechápu, co by mohly znamenat. Pořád se vracejí a vracejí a mě už nebaví se hned po ránu budit se špatnou náladou.
Daniela

Názor odborníka
Milá Danielo,
opakujicí se sny obsahují naléhavé sdělení. A budou k nám z mimovědomé oblasti přicházet, dokud problém nevyřešíme, dokud se situace, na kterou sen reaguje, nezmění. Je rozdíl mít opakující se sen, který je stále stejný, nebo sny, kde se opakují určité symboly. Ty mohou mít různý význam.
Sen reaguje na vývoj ve vašem životě, takže ač symboly zůstavají stejné, mění se scéna. Na výklad snů žádné snáře nepotřebujeme, nic nám neřeknou. Na významy jednotlivých symbolů můžeme přijít sami, protože sen je náš, týká se našeho života, takže sen využívá materiál, který jsme prožili, vnímali, promysleli a procítili. A ještě k tomu dodává něco za sebe, tedy jak situaci „vidí“ naše mimovědomá oblast.
Duše, která díky vědomí, které řídí a organizuje náš denní život, je spíše v pozadí. Nabídnu vám interpretaci scén, o kterých píšete. Na vás je pak pokračovat dál a pokusit se přijít na to, o čem vaše sny jsou. Uvádíte jen úryvky snů, takže z mé strany jde o to ukázat, jak prvkům snu rozumět. Pro co nejlepší porozumění by bylo ideální s vaší pomocí rozebírat nejprve jednotlivé sny. Z jejich série by pak podle vašich odpovědí mnohem jasněji vyplynulo, kolem jakých témat se točí.
Sny přehánějí, chtějí nás upozornit, přilákat naši pozornost. Snové vědomí je v jakémsi předstihu, dokáže předjímat, ukazovat – když půjdeš tudy, bude se dít to a to. Když neuděláš nic, dopadne to tak a tak. Zkuste si sama rekapitulovat a nalézt ve svém denním životě, co by odpovídalo této snové situaci, kterou popisujete jako „něco se na mě valí, mám z toho strach, takový, že jde o život“. Stojíte v kolejišti – vaše pasivita. Nemáte kam uhnout – nevidíte jiné řešení. Sama aktivně hledejte jiná řešení.
Vlak je samozřejmě symbol, jede proti vám. Co se na vás valí? Z čeho máte strach? Vzhledem k vašemu věku – obavy z dospělosti? Před jakým rozhodnutím stojíte? Budoucnost? Ohledně výběru školy nebo zaměstnání? Blížící se maturita? Řítící se vlak může být např. tlak vašeho okolí ohledně vaší budoucnosti – co máte dělat nebo studovat.
Ve vašich snech se objevuje vlakové nádraží. Abychom mohli někam odjet, potřebujeme se na nějaké nádraží dostat a odtud vyrážíme dál. Případně přestupujeme, abychom se dostali, kam chceme. Musíme tedy znát cíl, kam chceme jet. Nádraží tak symbolizují nový životní krok či nový životní úsek a koleje (životní) cestu. Kam chcete jet? Proč jste na nádraží? Kdyby se vám zdálo o vlaku, ve kterém sedíte a který se někam řítí, bylo by to jiné. Už byste to rozhodnutí udělala, byla byste na nějaké cestě. Vy stojíte teprve před ní, vás teprve cesta čeká.
Vichřice, která shodí sloup. Příroda bude vždy silnější než člověk a jeho vynálezy (sloup elektrického vedení). Příroda v nás jsou naše instinkty.
Zmiňujete scénu, ve které přišla o život vaše kamarádka. Smrt ve snu má v drtivé většině případů symbolický význam. Je dobré si vést deník, pak můžete zapátrat a podívat, jestli se tehdy dělo něco, co nešlo zastavit. Zamyslete se, proč se ve snu objevila zrovna tato, jaký k ní máte vztah, jakou vaši vlastnost nebo sklon symbolizuje? Pak bude jasnější význam této události ve vašem snu.
Je nezbytné naslouchat své duši a být v souladu sama se sebou, jinak budete ztrácet energii, případně se obrátí proti vám. Někdy je výhodnější a rozumnější vyhovět požadavku okolí, dát na radu rodičů, ale je rozdíl, jestli je to vědomě rozhodnutí, výběr z více možností nebo rozhodnutí pod nátlakem, ze strachu nebo výsledek lhostejnosti či pasivity. Např. konfllikt „co bych chtěla já“ proti tomu, „co po mě chce okolí“ vyřešit ve smyslu „co by bylo dobré pro mě“.