Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Jak najít svůj životní směr? Netlačte na sebe, pocity vám napoví.
Dobrý den, mám takový problém s tím, jak najít svůj směr v životě a svoje povolání. Láká m…
Iveta Vitková, Kouč, lektor
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
19. 1. 2016
Dobrý den,
mám takový problém s tím, jak najít svůj směr v životě a svoje povolání. Láká mě více věcí, ale ani nevím, jestli jsou to ty správné a kterou si cestu si vybrat.
V první řadě je to grafika a webdesign. Líbí se mi pěkné grafické práce, weby atd. a baví mě ta tvorba. Zároveň mě to ale láká i ke tvorbě hudby. Hudba je něco, co v mém životě hodně znamená a mám ji rád, zároveň bych rád sám hudbu tvořil. Kromě toho mě láká i práce s videem, jeho střih atd.
To všechno ale ve mně vyvolává dilema, pro co se vůbec rozhodnout a co je to pravé. A jestli je to vůbec něco z tohoto, nebo něco úplně jiného. Chápu že na to, aby byl člověk v něčem dobrý, je potřeba tomu obětovat hodně času a „tréninku“. Zároveň ale nevím, čemu bych měl ten čas věnovat a co bych měl dělat. Nakonec to končí tak, že nedělám a nevěnuji se pořádně ničemu, protože co když to rozhodnutí nebude správné…
Nevím prostě, jakým směrem se v životě ubírat. Nevyznám se v sobě. To mě nakonec ještě více deptá, protože nic nedělám a přesto bych se rád něčemu věnoval a v budoucnu se i třeba rád živil tím, co mě baví. Nevím, co dělat. Děkuji za případnou radu a pomoc.
Jan

Názor odborníka
Hezký den Honzo,
se zájmem jsem četla několikrát váš dotaz a líbí se mi, že mluvíte o povolání a životním směru a ne jen o práci a zaměstnání. Nicméně i přes to se nemohu zbavit dojmu, že na sebe velmi tlačíte. Kladete si otázky o správnosti směru a hledáte správné rozhodnutí. Ale co kdyby jakékoliv vaše rozhodnutí bylo správné? Co kdyby jakýkoliv směr, který si vyberete byl přesně ten, kterým se ve svém životě momentálně potřebujete vydat, abyste se například něco naučil, získal zkušenosti nebo objevil nové možnosti? Kdyby to tak bylo a vy jste se nemusel bát žádného „špatného rozhodnutí“, co byste dělal?
Honzo, směr, kterým se vydáte teď nemusí být směrem, kterým půjdete ještě za 5 let. Třeba za rok přijdete na to, že toužíte po něčem jiném. A nebo zjistíte, že je to vaše celoživotní poslání. Myslím si, že o tom život je. Jeho smyslem je spíše cesta, nebo lépe řečeno cesty, než cíl samotný. Samozřejmě je fajn vědět, kudy se vydat :-) Ale znát celou životní cestu? Tu dle mého málokdo zná dopředu.
Chce se mi říct, dělejte, co vás baví nejvíc. Při čem vám hlavou proudí spoustu myšlenek a nápadů a při čem zapomínáte na čas. Co vám jde nejsnáze? V čem se cítíte nejsilnější? Co vám jde od ruky jakoby „samo“?
Netuším, jestli vás do rozhodování tlačí například rodina, partner či finanční situace. Nepíšete o tom, tak budu předpokládat, že ne. Honzo, pokud vás všechny zmíněné aktivity baví stejně, prostě se na jednu zkuste zaměřit. Až časem poznáte, zda to byla ta „správná“. Pokud vás naplňují a přinášejí vám radost, má cenu jim věnovat čas a „trénink“. A těm zbylým se věnujte jako koníčkům, odpočívejte při nich. Nebo zkuste najít způsob jak je propojit. Ze svého pohledu bych řekla, že hudba a video k sobě mají poměrně blízko a budete‑li je chtít šířit mezi lidmi, určitě budete potřebovat i webové stránky s působivým designem. Pokuste se hledat nové možnosti. Můžete vyzkoušet tohle:
• Na jednotlivé jednobarevné lístečky napište všechny aktivity, které vás baví.
• Na další, s odlišnou barvou, napište co chcete ve svém životě a potažmo i povolání zažívat a cítit (Úspěch? Klid? Společnost? Radost? Nebo toužíte po penězích? Po slávě? Chcete být známý?).
• Na poslední, také jinak barevné, zkuste vypsat všechny svoje momentální příležitosti, které máte (např. kamaráda, kteří tvoří hudbu, známé, kteří potřebují vytvořit design pro web, nabídky pracovních portálů, skupiny lidí s podobnými zájmy na sociálních sítích atd.).
• A pak už jsem zkoušejte hledat propojení, možnosti a vazby mezi tím, co umíte, po čem toužíte a jaké jsou vaše momentální podmínky.
A hlavně! věřte svému srdci, jakkoliv pateticky to může znít. Věnujte pozornost tomu, co cítíte. Vaše emoce a tělo jsou spolehlivým kompasem. Obzvlášť při hledání možností. Máte z nějaké varianty radost, pocit lehkosti, tetelení v břiše či podobné libé pocity? Pak pravděpodobně jdete pro vás tím správným směrem. Svírá se vám při nějaké žaludek, cítíte únavu a strach? Ptejte se sám sebe: Co potřebuji? Co by mi teď pomohlo? Co mi chybí? Co bych ve svém životě rád měl a nemám? Proč je mi při této představě tak ne‑dobře?
Samozřejmě, že je nutné překonávat překážky, protože nás posilují a učí. Zkuste si ale všimnout, že je rozdíl mezi pocitem, kdy stojíte před překážkou, která vás má posunout dál a kdy je vám psychicky a fyzicky zle, protože popíráte volání svého srdce a z nějakého důvodu jdete proti svým přáním a touhám.
Honzo, netlačte na sebe a nehledejte správná rozhodnutí. Víc pozorujte sebe a své prožívání při jednotlivých aktivitách. Dívejte se kolem sebe, sledujte lidi a dění kolem, hledejte inspiraci. To, že teď neznáte přesně svůj další krok, neznamená, že se nemůže objevit třeba už zítra a že nemůžete nic dělat. A možná se jednoho rána probudíte a zjistíte, že už jste dávno kus cesty ušel a ani o tom nevíte.
Využívejte celý web.
Předplatné
Zvládnete to!
Iveta Hrotková