Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Jak přistupovat k těžce nemocnému? S podporou, ale i ohledem na sebe.
Dobrý den, potřebovala bych radu ohledně psychického stavu mého bratra. Je těžce nemocný, …
Alena Večeřová Procházková
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
5. 8. 2015
Dobrý den,
potřebovala bych radu ohledně psychického stavu mého bratra. Je těžce nemocný, selhávají mu ledviny a nyní je hospitalizovaný pro zánět plic. Byl na operaci, kterou nezvládl, doktoři ji museli přerušit a teď je v umělém spánku.
Je nemocný (somaticky) od svých 13 let, o pár let později začal trpět poruchami chování (moc nesouvisí se somatickým onemocněním, ale kvůli psychice se od té doby jeho celkový stav jen zhoršuje). Potřebovala bych radu, jak mu pomoct, když se dostane z nejhoršího – k psychiatrovi nechce, vždycky řekne že půjde, ale ráno nedokáže vstát. Myslím si, že kdyby se zlepšil psychicky, pomohlo by mu to posílit celý organismus.
Bydlí s rodiči – ti se nesnáší a celkově je bydlení s nimi hrozné z různých důvodů, i z těch se podle mě rozvinula jeho porucha chování (sociální fobie, deprese, poruchy učení, agresivní chování, nedodržování režimu, který potřebuje kvůli nemoci…). Problém je v tom, že já bydlím v bytě a on se nejvíce realizuje na zahradě, takže ho nemohu vzít k sobě, protože by tu neměl co dělat.
Školu nedokončil a nikdy nepracoval, teď už je to díky psychickému stavu nemožné (alespoň dokud se z toho nedostane). Je mu 28 let, je velmi chytrý, má teoretický rozhled, ale nedokáže to využít v praxi.
Pokud byste někdo měl zkušenosti s někým takovým, prosím napište, co by mu mohlo pomoct. Jakým způsobem ho vzít nenásilně mezi lidi? Existují nějaké komunity pro psychiatrické pacienty, kam bych s ním třeba mohla i já? Jak k němu přistupovat? Díky!
Lilli

Názor odborníka
Dobrý den, vážená Lilli,
oceňuji především vaše nasazení, s kterým jste odhodlaná pomoci bratrovi v jeho cestě zpět do společnosti. Popisujete závažnou zdravotní situaci vašeho bratra i jeho předcházející psychické potíže a závažné poruchy chování a hledáte pro něj další možnosti po zlepšení zdravotního stavu. Popisujete bratra jako mladého muže s potenciálem (chytrý, s rozhledem), který zatím nedokázal, možná vzhledem k životním podmínkám nemohl, rozvinout a uplatnit.
Při závažném onemocnění ledvin a po komplikované operaci a zápalu plic by teoreticky měla následovat hospitalizace v nemocnici v řádu týdnů a potom podle jeho psychického stavu další léčení. Možná by byla cesta přivést nejdříve lidi za ním do nemocnice, až nebude v umělém spánku a bude komunikovat, například přátele, nebo někoho z širší rodiny, z rodinných známých, s kým dobře vychází, případně dobrovolníky, pokud jsou ve vašem bydlišti k dispozici.
Ptáte se, jak k bratrovi přistupovat. Řekla bych vstřícně, laskavě, nicméně s vědomím, že bez jeho spolupráce, aktivity a alespoň částečného převzetí zodpovědnosti za jeho chování a léčení, můžete vy sama udělat jen málo. Nemůžete se léčit místo něj, nemůžete změnit jeho chování, pokud se on sám nerozhodne ke změně. Můžete ho motivovat , podporovat, doprovázet, ale vymezte si hranice takové, aby to nepoškozovalo vás samotnou.
Domnívám se, že pokud se váš bratr pro to rozhodne, začít režimovým přístupem v terapeutické komunitě je dobrý nápad. V komunitě se bratr může postupně zapojovat do běžného rytmu denního života, pravidel a řádu a trénovat vstřícnou komunikaci a zároveň pracovat na sebeřízení a sebeovládání s individuálním terapeutem či patronem. V druhém plánu by komunita mohla pomoci vystoupit z rodinného prostředí, které z vašeho dopisu vnímám jako dysfunkční. Psychoterapeutické komunity v ČR jsou většinou neziskovými organizacemi a většinou se zaměřují na klienta s problematikou závislostí, případně kombinaci psychiatrického onemocnění a závislosti.
Na klienty bez závislosti, z dysfunkčních rodin, s problematikou poruch chování do 30 let je zaměřena komunita Exodus ve Vlašimi, kterou provozuje církev, a na klienty do 65 let nedávno otevřená terapeutická komunita TK TAO při Psychiatrické nemocnici Marianny Oranžské v Bílé Vodě u Jeseníku. Komunity přijímají klienty z celé republiky. Všechny komunity spolupracují s rodinami pacientů, nicméně žádná neposkytuje dlouhodobý pobyt s příbuznými. Po ukončení komunitního léčení pracovníci pomáhají najít vhodné ambulantní doléčování, což může zahrnovat i rodinnou terapii, propojení se sociálními pracovníky v ambulantních komunitních centrech a pomoc při hledání např. chráněného bydlení, chráněného zaměstnání atd. Podrobnější informace můžete najít např. v katalogu Asociace komunitních služeb .
Když pominu psychiatrii a psychofarmaka, homeopatika či rodinné konstelace, tak dobré výsledky u lidí s duševními poruchami, poruchami chování a s agresivitou, které popisujete u bratra, mají také expresivní terapie – arteterapie, speciálně práce s keramickou hlínou, dramaterapie, muzikoterapie a dál hipoterapie (nebo práce s koňmi vůbec), také tanec a sporty, zejména týmové, ale u závažného onemocnění ledvin jsou možnosti sportování i náročnější fyzické činnosti omezené. Zapátrejte po možnostech v okolí bydliště, nemohu vám bohužel dát konkrétnější tip, protože jste neuvedla region.
Vašemu bratrovi přeji dobrý vývoj tělesného stavu a odvahu ke změně,
vám přeji hodně sil při jeho podpoře a nezapomeňte také na sebe.
Alena Večeřová Procházková