Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Jak si mám vybrat psychologa? První krok jste už zvládla.
Dobrý den, potřebovala bych se objednat k psychologovi a nevím jak na to. Mám víc problémů…
Markéta Antošová
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
14. 2. 2014
Dobrý den,
potřebovala bych se objednat k psychologovi a nevím jak na to. Mám víc problémů, nezvládám se s nikým bavit, nemám kamarády, s nikým jsem nechodila a nesnáším se s našima. Jsem naštvaná na svého biologického otce, že se o mě vůbec nezajímá.
Na znamylekar.cz jsem si vyhledala psychology v mém okolí a nevím koho vybrat. Asi bych si měla pročíst názory lidí, ale to asi nebude stačit, protože všude píšou, že je hodný, příjemný, profesionální.
Další problém je, že se mi to nechce říkat našim, je to nutné? Je mi 20 a ještě studuji a bydlím u nich. Mamka se mě nikdy v ničem nezastala, když jsem měla s něčím problém, spíš se mi za to vysmívala. A jak s tím mám začít? Mám tam zavolat a říct, že bych se chtěla objednat? Nebo mám jít za praktickým lékařem a řešit to nějak s ním? A když tam pak dojdu, kdo má začít mluvit?
Byla bych ráda, kdybych se zbavila všech problémů, ale celkem se toho bojím, co mě tam čeká. Navíc jsem nikdy nebyla sama u doktora, vždycky jen s mamkou (když jsem byla mladší, pak jsem neměla žádný závažný zdravotní problémy). A co bych měla ještě promyslet, než tam půjdu?
Předem děkuji za odpověď.
Dominika

Názor odborníka
Milá Dominiko,
děkuji za váš dotaz, který je zajímavý tím, jak ukazuje, co může klient prožívat a promýšlet před tím, než se objedná nebo poprvé přijde na sezení k odborníkovi.
Píšete o různých potížích, které ve vašem životě cítíte. Chtěla bych ocenit vaše odhodlání vyhledat pro sebe pomoc a podporu. Chcete se objednat k psychologovi a nevíte jak na to? První kroky už jste zvládla. Vyhledala jste si psychology ve vašem okolí. A máte ohledně navštěvování odborníka několik nejasností. To je přirozené.
Myslím, že spousta lidí, kteří zamýšlí první návštěvu, si pokládá podobné otázky jako vy. Stejně tak je běžné se obávat a nevědět, co od takového rozhodnutí můžete očekávat. Je to způsobeno tím, že zkoušíte něco nového, neznámého. Často si klienti kladou otázky typu: Jaký bude? Na co se mě bude ptát? Bude mi schopný pomoci? Co mám říkat? Otázek vám může na mysl přijít ještě mnoho.
K otázkám, na které se ptáte:
Jste plnoletá, je jen vaše rozhodnutí, zda rodičům řeknete o návštěvě psychologa. Tím pádem k němu můžete jít i sama. Rozumím, že to může být náročné, pokud jste vždy k lékařům chodila s mamkou a teď je to jen na vás.
Jakého psychologa/psycholožku (je dobré se předem rozhodnout, zda preferujete pro spolupráci muže, nebo ženu) si vyberete, je také vaše volba. Píšete, že pročítáte reference. Zkuste se také podívat na webové stránky jednotlivých odborníků (pokud mají) a něco si o nich, jejich specializaci, způsobu práce, vzdělání a praxi zjistit. Třeba vám to také pomůže pocitově vybrat pro vás toho vhodného. Někteří lidé si vyberou jednoho psychologa, ke kterému začnou docházet, jiní chtějí zpočátku vyzkoušet 2–3 psychology a pak se rozhodnou, kterého budou navštěvovat pravidelně.
Slyšela jsem přirovnání, které se mi líbilo, že psycholog je jako boty. To, že perfektně sedne ostatním, neznamená, že musí zaručeně padnout i vám.
Jak teď postupovat dál? Přesně, jak píšete. Zavolat a říct, že se chcete objednat. Můžete si předem připravit, jaké jsou vaše časové možnosti, co je vaším tématem, proč k němu chcete jít atd. Pokud bude psycholog potřebovat od vás nějaké informace, zeptá se vás. A kdo má začít mluvit, až tam přijdete? I když to může být náročné, zkuste se uvolnit a nechat vše proběhnout úplně přirozeně. Rozhovor nepovedete sama, ale společně s psychologem.
Závěrem bych vám chtěla napsat, že někdy pomáhá si říct, že psycholog je člověk, který se setkává s ostatními lidmi, jejich obavami a potížemi dennodenně. Je zvyklý, když je klient nervózní nebo neví, co má říct. Většinou je zapotřebí trochu času, než se klient při psychoterapii začne cítit pohodlně a přirozeně.
Využívejte celý web.
Předplatné
Moc vám držím palce, abyste vše zvládla tak, jak si přejete a aby se vám dostalo pomoci, kterou jste se rozhodla hledat.
Markéta Jarolímková