Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Jak zvládat samotu? Přemýšlejte, co by vám mohlo přinášet radost.
Dobrý den, chtěla bych vás požádat o radu. Moje otázka zní: Jak se vypořádat se samotou? …
Zuzana Řezáčová Lukášková
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
8. 9. 2014
Dobrý den,
chtěla bych vás požádat o radu. Moje otázka zní: Jak se vypořádat se samotou?
Je to pět měsíců, co se ode mě po rozchodu odstěhoval bývalý přítel. Od té doby jsem v bytě sama. V sedm ráno odcházím do práce, kolem páté se vracím a až do noci bloumám po bytě a hledám, čím bych se zabavila.
Problém je, že na zvířata jsem alergická a to málo přátel, co mám, vídávám jen párkrát do měsíce, protože jsou zaneprázdění. Takže nevím, kde najít společnost – je pro mě jako pro introverta poměrně těžké seznamovat se s jinými lidmi. Asi i proto, že nemám žádné specifické zájmy, a proto moc lidí kromě práce (kde je nás jen pár a nijak jsme se zatím nesblížili) nepotkávám.
Samota mě už ale pochopitelně tíží. Když jsem doma, mám nutkání jít ven, a když jsem venku, myslím zase jen na to, kdy už budu doma. Nejhorší jsou pak víkendy, kdy už chodím po bytě doslova jako vlk v kleci.
Přitom jsem však ráda, že mám po dlouhodobě nefunkčním vztahu konečně zase čas pro sebe. Jen nevím, jak s tím časem naložit… Můžete mi poradit, jak se odnaučit brát samotu jako něco negativního, co mě stahuje ke dnu, a vytěžit ze své situace co nejvíce toho pozitivního? Předem děkuji.
Helga

Názor odborníka
Milá Helgo,
děkuji za váš dotaz už jen proto, že v podobné situaci, jakou popisujete, je mnoho žen (a myslím, že i mužů). Chápu, že je vaše situace velmi obtížná a tíživá, ale už tím, že píšete svůj dotaz, si uvědomujete svou situaci se všemi klady a zápory.
Velmi hezky popisujete, jak vás samota sice chrání před dalším zraněním, ale zároveň vás izoluje od okolního světa. Je jak ochranou, tak i pastí. Nyní je dobré si více uvědomit, co vám samota poskytuje a v čem vám naopak brání. Velmi pravděpodobně vás také konfrontuje s nějakým vnitřním tématem. Zkuste si odpovědět na otázku, co je na bytí sama doma nejhorší, nejtíživější a co vás žene ven? Toto téma pro vás bude asi velkou výzvou, na kterou ale nemusíte být sama.
Jelikož toto téma může být na zpracování obtížné, doporučuji si (kromě terapeuta) najít zdroje, ze kterých můžete čerpat energii a podporu. Vzpomeňte si, co jste jako malá ráda dělala, co vám přinášelo radost nebo co jste chtěla dělat. Pak se podívejte na možnosti, jak můžete alespoň něco z toho dostat do svého aktuálního života. Možná jste hrála na nějaký hudební nástroj, zpívala, četla knihy nebo se procházela v lese, kde máte nějaké to svoje místečko. Využijte cokoli, co vám přinese pocit klidu, radosti a odpočinku a dodá vám sílu na zpracování vašeho aktuálního tématu.
Věřím, že se vám po jeho zvládnutí podaří najít partnera, se kterým vytvoříte harmonický vztah.
Zuzana Řezáčová Lukášková