Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Nevěra z nemoci: Přestala by vám vadit, kdyby měl muž papíry na hlavu?
Dobrý den. S manželem žiji jedenáct let, z toho devět let jsme svoji. Máme sedmiletéh…
Pavel Král
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
13. 6. 2011
Dobrý den.
S manželem žiji jedenáct let, z toho devět let jsme svoji. Máme sedmiletého syna. Naše manželství není zrovna báječné. Manžel mě několikrát podvedl.
Vždy jsem nato přišla a manžel mi slíbil, že je konec. Po nějaké době se to ale opakovalo. Před rokem jsem podala žádost o rozvod a našla jsem si přítele. Jenže ten mě po třech měsících ranil a s manželem jsme se dali opět dohromady. Žádost jsme stáhli společně a pár dní, možná i měsíce, jsem byla fakt šťastná, že jsme se oba dva poučili a začal nám nový život.
Pravda je ale jiná. Manžel si občas dopisoval přes maily s jeho bývalou milenkou a tvrdí mi, že na tom nic špatného není. Že mu na ní vůbec nezáleží a má ji někde. Ještě větší rána ale přišla, když jsem zjistila, že si manžel podal inzerát: nabízí prý práci v erotice. Nebylo to poprvé a jeho chabá odpověď je, že na něj přišla slabá chvilka. Já si ale myslím, že je v tomto směru nemocný a měl by se začít léčit, jakmile to jde.
Tak ráda bych zachránila náš vztah, ale jak? Prosím vás o radu. Je to nemoc a dá se léčit? Děkuji vám za odpověď.
Markéta

Názor odborníka
Dobrý den,
při troše snahy lze nemocí nazvat cokoli, ale obávám se, že v tomto případě by to byla pouze výmluva. Samozřejmě to nemohu říci s jistotou, když vašeho manžela neznám – ale kdybych si měl vsadit na jednu z možností, na „nemoc“ by to nebylo.
Manžel má ke svým avantýrám určitě nějaké důvody a ty důvody mohou klidně vězet kdesi hluboko v jeho podvědomí (stejně jako kdekoli jinde). Otázkou však je, co je vám to platné. Napadá mě zeptat se, co by se stalo, kdyby si manžel přinesl potvrzení, že jeho nevěry jsou symptomem nevyléčitelné nemoci. Přestaly by vám vadit? Troufám si předpokládat, že nikoli.
Je jasné, že se musí něco stát.  A napadá mě několik možných scénářů (jejichž výčet samozřejmě není kompletní). Buď se smíříte s daným stavem a budete mít nevěrného manžela, nebo manžel s nevěrami přestane a váš vztah se zlepší, či naopak – manžel bude nevěrný dál a rozejdete se.
Rád bych vám dal také nějakou radu, ale tím, že ve vašem dotazu nezaznívá spousta detailů, není to úplně snadné. Když si mezery vyplním příběhy z praxe, napadá mě toto: Pokud manželovi nechcete rovnou sbalit kufry a přání zachránit vztah sdílíte oba, najděte si dobrého terapeuta, využijte své momentálně lepší vyjednávací pozice (předpokládám, že manžel má teď trochu máslo na hlavě, tak na něj můžete trochu zatlačit) a s mužem se za ním vydejte. Budete tam moci společně přijít na to, proč je vám manžel nevěrný a domluvit se, co s tím dělat dál.
Držím palce,
S pozdravem,
Pavel Král