Nový audiobook: Milování
Vyberte si své téma Přístup k hlavnímu obsahu
Poradna
Foto: Shutterstock.com

Jsem neustále unavený

Problémy se spánkem působí nerovnováha mezi fyzickou a mentální únavou.

Renata Ježková 10. 3. 2020

Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.

Dobrý den,

jsem neustále unavený. Ráno vstanu a jsem, jako bych dostal ránu pěstí, a přitom spím třeba osm hodin.

Jsem hned od rána ospalý, unavený a nemám vůbec chuť jít něco dělat. Nemůžu se soustředit pořádně na práci, protože se mi chce neustále jen spát. Je to problém, který přetrvává už skoro půl roku.

Zkoušel jsem bylinky, čaje, fyzicky se unavit a maximálně vyčerpat, ale každé ráno je to stejné. Jediné, co mi pomohlo, bylo, když jsem si zakouřil marihuanu, ale jako řešení to není moc dobré. Po té noci, co mi bylo špatně, jsem se sice vzbudil jako nový člověk, ale jako spásné řešení to nevidím.

Jakub

Názor odborníka

Dobrý den,

v dotazu chybí pár důležitých informací, takže odpověď bude místy trochu hypotetická. Únava může být symptomatickým projevem mnoha fyzických i psychických problémů, takže je v první řadě potřeba najít příčinu. První kroky by tak měly vést k lékaři na komplexnější vyšetření, které by vyloučilo nějaké závažnější onemocnění. Nicméně budu předpokládat, že toto proběhlo a jste z hlediska medicíny zdráv, nemáte žádné chronické zdravotní problémy nebo těžkosti a jediným vaším výraznějším problémem je právě ona únava.

Pokud pomohla marihuana, ukazuje to na možnost, že za normálních okolností spíte možná relativně dlouho, ale spánek není dostatečně hluboký a kvalitní. U spánku není až tak důležitá délka jako kvalita. Pokud spíme mělce, budíme se nebo máme třeba nepříjemné či obtěžující sny, tak se budíme unavení bez ohledu na to, jak dlouho jsme spali. V takových případech je pak jedno, jak moc se přes den unavíme fyzicky – často je to ještě horší, neboť v noci neproběhne regenerace tak, jak má, a únava se ještě znásobí.

Umění vypnout

Kvalita spánku zásadně ovlivňuje kvalitu našeho života. Ale platí to i obráceně. Spíme jen tak dobře, jak dobře žijeme. Při současném životním stylu máme jen málo příležitostí se skutečně fyzicky unavit. Tak, abychom večer opravdu doslova odpadli. Většina z nás žije většinu života v hlavě a fyzická aktivita je minimální. Jít si zaběhat nebo zaplavat není dost na to, aby se tato nerovnováha zlepšila. Vzniká tak mentální přetíženost, a to i případě, že neprovozujete žádnou vysoce intelektuální činnost. Nerovnováha mezi mentální a fyzickou únavou pak působí problémy ve spánku. Jsme přestimulovaní a nedovedeme „vypnout“. 

Je tedy třeba objevit, co je nutné v životě zharmonizovat, aby se zlepšila i kvalita spánku. Nervozita, vnitřní nespokojenost nebo úzkosti mají na spánek velmi zásadní vliv. Stejně tak pocit životní nenaplněnosti a absence nějakého smyslu. A to všechno klidně i v případě, že se nám v pracovním i osobním životě daří a vlastně bychom měli být spokojení. Jen ta únava to sabotuje.

Je pak na místě se ptát, jestli nám v životě něco zásadního nechybí, zda nemáme pocit, že jsme něco promeškali nebo třeba na něco důležitého rezignovali. Možná je naše duše právě tak unavená jako tělo. Tohle je ale všechno na hlubší analýzu.

Co se týče bylinek, čajů a dalších přírodních prostředků – pokud chceme, aby pomohly, musíme k nim přistupovat jako k lékům, ne jako k potravinám. To znamená jednak odpovídající kvalitu (kvůli účinným složkám), jednak správné dávkování a frekvenci. Dát si před spaním šálek meduňkového čaje je v případě, že řešíte dlouhodobou chronickou únavu, prakticky k ničemu. Navíc většina běžně prodávaných bylin a doplňků (lékárny, drogerie) je velmi slabé kvality. Je třeba se poohlédnout po někom, kdo se na dané věci specializuje a je schopen poradit právě i s dávkováním a frekvencí.

Spánek a kvalita života

S ohledem na to, že nemám k vašemu problému dostatečné informace, bych doporučila soustředit se v první řadě na životosprávu – jíst pravidelně kvalitní a nepříliš upravované potraviny, mít v jídle vysoký podíl ovoce a zeleniny a snažit se chodit spát před půlnocí. A vyhýbat se prvoplánovým stimulantům, jako je káva nebo alkohol.

Je jasné, že pokud je člověk unavený, má tendenci se něčím „nakopnout“, ale pak je mnohem vhodnějším prostředkem třeba černý čaj nebo něco s vysokým obsahem vitamínu C. Syntetickému vitamínu C (i dalším) se ale vyhýbejte. Vymačkat si do vody citron je nejen levnější, ale i zdravější. Vynikajícím zdrojem vitamínu C je také třeba rakytník, goji nebo acerola, které seženete v podobě sirupu, šťávy nebo prášku a dají se tak pohodlně začlenit do běžného jídelníčku.

Z doplňků stravy jsou z mé zkušenosti na tyto stavy neocenitelné (a nedoceněné) medicinální houby, které používá zejména čínská tradiční medicína, ale pomalu si získávají zasloužené místo na slunci i tady u nás. Výhodou těchto hub je, že působí jako harmonizéry – tedy to není ani stimulant, ani sedativum, ale zapůsobí tam, kde je potřeba, tak, jak je potřeba. Přidá energii, kde chybí, a zklidní, kde se zbytečně vysilujeme třeba nadměrným přemýšlením nebo nervozitou. Nejuniverzálnější působení má reishi (lesklokorka), která velmi účinně harmonizuje jak psychický, tak fyzický stav.

S ohledem na jistý pozitivní efekt po marihuaně by také stálo za zvážení CBD. Cannabidiol (CBD) je látka obsažená v konopí, na rozdíl od THC není psychoaktivní a její použití v přípravcích pro vnější i vnitřní užití je naprosto legální. Má velmi pozitivní efekt jak na imunitní systém, tak na psychickou pohodu. Používá se jako přírodní prostředek řešení psychických problémů, jako je deprese, úzkosti nebo právě poruchy spánku. I tady je samozřejmě žádoucí poradit se s odborníkem, který doporučí správné dávkování. 

Využívejte celý web.

Předplatné

U přírodní léčby obecně platí, že pokusy bez hlubších znalostí problematiky jsou často kontraproduktivní. Sice si většinou nijak neublížíte, ale ani si nijak výrazně nepomůžete a trvání problémů se tak jen prodlužuje. Je na vás, jestli chcete hledat pomoc u konvenční či alternativní medicíny, ale u obou platí, že pokud problém přetrvává, nebo se dokonce zhoršuje, je potřeba vyhledat odborníka, který vás diagnostikuje a navrhne řešení na míru vašim potřebám a s ohledem na zdravotní stav a vaše možnosti.

Každopádně je ale potřeba problém nepodceňovat a snažit se najít řešení. Spánek je daleko víc než jen odpočinek. Je naprosto zásadní pro udržení zdravého a silného imunitního systému. Jeho nedostatek nebo špatná kvalita se mohou časem nepříjemně projevit na našem zdravotním stavu.

Psychologie.cz je společným dílem...

...psychologů a psychoterapeutů a vás, čtenářů. My píšeme, natáčíme, radíme, upřímně sdílíme naše profesní i osobní zkušenosti. Vy nám posíláte náměty a skládáte se na honoráře autorů a provoz webu. Díky tomu můžeme psát a mluvit jen o věcech, které dávají smysl. Nemusíme brát ohled na vkus masového publika ani na zájmy inzerentů – na našem webu nenajdete jejich reklamy ani PR články.

Jako předplatitelé získáte neomezený přístup k hlavnímu obsahu, budete moci kdykoli sledovat naše online kurzy a přednášky, otevře se vám možnost využívat naši poradnu a také ulevíte očím, protože články budete moci nejen číst, ale i poslouchat. Platba je jednoduchá a bezpečná. Pro představu: roční předplatné vás vyjde na 31 korun týdně, to je jako deci vína nebo jedno malé pivo. Připojte se k nám a podpořte nás. Děkujeme.

Varianty předplatného

Nenašli jste odpověď na svůj problém?

Pokud máte roční nebo dvouleté předplatné, můžete nám poslat svůj dotaz.