Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Jsem závislý na partnerce: Myslete v lásce i na sebe.
Dobrý den, mám novou partnerku. Jsme spolu krátce (3 měsíce), ale já cítím, že se na ní st…
Marta Helingerová
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
11. 4. 2014
Dobrý den,
mám novou partnerku. Jsme spolu krátce (3 měsíce), ale já cítím, že se na ní stávám závislý a tím se dostávám do submisivního postavení.
Zažívám pocity žárlivosti, méněcennosti, mám deprese z toho, že pro ni nejsem dost dobrý, potřebuji být neustále ujišťován o její náklonnosti. Když mi hned neodpoví na SMS, hlídám na facebooku, jestli je aktivní – a když zjistím, že ano, dostanu se do obrovského emocionálního vypětí. Honí se mi hlavou: „na facebooku si s někým chatuje, ale mně nemá zapotřebí hned odpovědět…“
Partnerka mi až příliš podrobně popsala svou minulost. Řekla mi o svých sexuálních partnerech, vyprávěla mi, co všechno a kde s nimi dělala a také mi sdělila počet sexuálních partnerů. To je jedna z věcí, které u mě vedou k obrovské žárlivosti, když vím, že většinu z těch mužů má stále ve svém okolí, pracuje s nimi a podobně.
Mé vnitřní pocity vždy vyeskalují do nějakého dloubnutí do její osoby. Když už to nemůžu vydržet, dojde k tomu, že jí pod tlakem emocí nějak ublížím – udělám například hysterickou scénu…
Několikrát jsem s ní o tom mluvil, ale vždy jsme došli jen k tomu, že je to můj vnitřní problém a že si ho musím vyřešit sám. O tomto problému vím a jsem si vědom toho, že je můj. Ale nevím, jak na to – jak jej řešit?
Nejhorší na tom je, že se dostávám do začarovaného kruhu. Tím, že jí ublížím a následně jí řeknu o svém problému, dostávám pocit, že o mě ztrácí zájem, když se takto chovám. To mě ještě více znervózní a tím pádem se hůř ovládám a víc tlačím na pilu…
Petr

Názor odborníka
Milý Petře,
velký krok k tomu, abyste se z tohoto začarovaného kruhu dostal, jste udělal už tím, že jste svůj problém dokázal pojmenovat a zaslal nám svůj příběh. To vyžaduje odvahu a naznačuje připravenost problém řešit. Dokážete pojmenovat svoje pocity, popsat, jak prožíváte váš vztah, co se děje, že když se u vás nahromadí vnitřní napětí, že už to nevydržíte a uděláte scénu.
Ve své lásce k partnerce zapomínáte na sebe. Svůj život žijete skrze ten její. Vaše prožívání i jednání jsou reakcí na to, co dělá vaše partnerka. Vaše vědomí pak ovládají myšlenky, co dělá, když s vámi zrovna není nebo ihned neodpoví na vaši zprávu.
Zčásti k tomu „přispěla“ i ona sama svojí otevřeností a poskytováním hojného množství informací o své minulosti. Takové informace jsou vždy pro současného partnera velmi citlivé. Chápu, že když tohle všechno víte, že to pro vás může být těžké a že když se ocitnete pod tlakem, že vybuchnete.
Přečtěte si knihu o závislých vztazích, popřemýšlejte o terapii. Terapeut nebo terapeutka mohou být vašimi průvodci při práci na sobě, na změně vašich reakcí.
K osvobození se od navyklých způsobů vám pomůže pochopení příčin tohoto jednání. Možná jste si tyto vzorce myšlení i cítění přinesl ze své rodiny nebo předchozích vztahů.
K vystoupení ze začarovaného kruhu vám pomůže, když se více zaměříte na sebe – na budování zdravého sebevědomí. Už jen rozhodnutí, že se chcete z tohoto začarovaného kroku dostat, vás posouvá blíž ke změně. A to nejtěžší – neudělat scénu, nevylít si svoje pocity vzteku, výčitky na partnerku. Řešte to raději na psychoterapeutických sezeních.
Přeji vám mnoho zdaru,
Marta Helingerová