Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Jít mezi lidi je pro mě nepříjemná povinnost.
Každý den se probouzím se strachem, co nový den zase přinese. A tím se mi i velice špatně vstá…
Kateřina Victorinová
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
26. 5. 2010
Každý den se probouzím se strachem, co nový den zase přinese. A tím se mi i velice špatně vstává. Bojím se jít do práce, i když samozřejmě musím, mám strach z nečekaných situací. V dopravních prostředcích mi není příjemné podívat se lidem do očí. O víkendech strávím celé dopoledne radši válením se v posteli. Rád bych se tohoto strachu zbavil, ale nevím jak. Co pro to mohu udělat?

Názor odborníka
Váš problém se pravděpodobně týká oblasti fobických (obecně tedy neurotických, úzkostných) poruch, což vás nemusí tak moc zajímat. Důležité je, že již teď vás tyto potíže omezují a zhoršují kvalitu vašeho života. Toto je přesně měřítko, kdy by psychické potíže měly být léčeny. Pokud je někdo podivín a daří se mu s tím dobře a neobtěžuje okolí, není důvod, proč by se měl trápit a vyhledávat odborníky. Jde tedy o to, jak moc vás porucha, potíže či nemoc, chcete‑li, zatěžuje. Ve Vašem případě bych doporučila vyhledat jakéhokoli odoborníka z oblasti psychologie, psychiatrie, psychoterapie. Každý průměrný představitel těchto profesí by měl poznat, co vám přesně je a jakou péči potřebujete. Nelze současně vyloučit ani depresivní poruchu, proto je vhodné osobní setkání, důkladnější vyšetření. Přeji brzké zlepšení.