Poradna
Ilustrace: Daniel Coves
odemčené
Křehká
Moje tělo špatně snáší stresové situace. Neustále se cítím přebuzená a neklidná, dělá mi problém ovládat své emoce.
Radkin Honzák
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
9. 3. 2017
Dobrý den, ráda bych našla odpověď na svůj problém. Jsem vegetativně labilní. Možná na to má vliv nedozrálá nervová soustava, možná zátěž, které jsem musela ve svém životě čelit, možná k tomu mám rodinné dispozice… Dělá mi to v životě problémy.
Krom toho, že mívám neadekvátně silné emoce a nezvládnu následně své projevy směrovat žádoucím směrem, se to časem naneštěstí začalo projevovat i somaticky (vysoký tlak, neadekvátní činnost srdce, nadměrné pocení atp. – viz fce sympatiku).
Když přijde pro mě nějaká stresová reakce, krom toho, že se při tom cítím nedobře, je mi až líto těla, protože mám pocit, že vydržet takový nápor, ale i zklidnit a odbourat takové dávky stresových hormonů nemůže ani stíhat (do mé další reakce).
Bylo mi řečeno, že se s tím dá jen velmi špatně něco dělat. Sportovat, aby tělo takový nápor zvládalo. Tlumit jednotlivé projevy léky (to se lékařům pro vedlejší reakce úplně nechce). Osobně si nepřipadám úplně jako hysterický typ (není mi v takovém neklidu dobře), mám ráda vnitřní klid a chybí mi pocit vnitřní vyrovnanosti, možnosti řešit situace z nadhledu.
Tak moc bych si přála, aby to šlo nějak „vypnout“, ztlumit. Je pro mě velmi těžké fungovat a cítit, jak je tělo přebuzené. V podstatě jsem ve stresu jen z toho, že se postavím a vykonávám nějakou činnost.
A že život není jen procházka růžovým sadem, tu a tam musím řešit i nějaké konflikty a stresy vyvolané tím, že tu jsem a nejsem sama, ale soužívám se spoustou lidí, kteří mají věci trochu, někdy i hodně, jinak než já. Nějak si ani nedokážu v tomhle stavu představit,že bych třeba dokázala projít těhotenstvím,vychovávat dítě, ale hlavně bych ráda, aby mi tu bylo dobře.
Zuzka, 29 let

Názor odborníka
Milá a vážená panno Zuzko,
to oslovení neberte osobně, převzal jsem je z Divé Báry – kde panna Klára jím byla okouzlena – a trochu předznamenává moji radu, protože ta pochází z té doby, nebo doby jen o trochu pozdější. Miroslav Tyrš, zakladatel Sokola, nevěděl sice nic o psychosomatice, ale neustále pokřikoval, že ve zdravém těle je zdravý vzduch. Jak ale kupodivu potvrzují dnešní výzkumné studie, měl naprostou pravdu.
Navíc ta trocha pohybu, kterou Vám doporučím, upevňuje paměťovou stopu a zlepšuje kognitivní funkce i v jiných oblastech, takže z mých rad budete těžit dvojmo. Krom Tyrše se nechme inspirovat pro mne dnes nedohledatelným filosofem, který pravil, že pro spokojený život je pohodové trávení důležitější než geniální mozek. Moje doporučení má tři vrstvy: mikrobiom, odolnost těla a potěchu duše.
Něco pro břicho
Pořiďte si (zásilková služba dodá) tinkturu kondurango a nalačno ráno a nalačno před obědem si dopřejte deset kapek chutného zázraku, který vylepší Vaši duši v břiše. Tahle kúra s kůrou cizokrajné byliny by měla trvat nejméně šest týdnů, pak si dejte dva týdny pauzu a pak dalších šest týdnů s kondurangem.
Něco pro tělo
Ráno si přivstaňte, každý den, tedy i o víkendu, ve stejnou dobu a hupněte pod studenou sprchu a vytrvejte zde nejprve tu děsnou minutu, posléze dvě až nakonec tři. Vydrbejte se froté ručníkem, navlékněte tepláky a vyražte na desetiminutový pomalý běh. Ze začátku to může být jen rychlá chůze, ale do deseti dnů už by to měl být pozvolný klus. Za tři týdny přidejte času na 15 minut a za pět týdnů na 20 minut. Po návratu domů další sprchu, tentokrát co nejteplejší.
Něco pro duši
Pořiďte si notýsek, do kterého si každý den v podvečer zapište tři hezké věci, které se Vám přihodily dobrodiním osudu a které Vás potěšily, a tři hezké věci, které jste si pro své potěšení udělala sama. Nemusí to být hned denně nákup brilijantů (jak říkala hrdinka novely Páni mají radši blondýnky), stačí drobnost, která potěší. Zápis dělejte v pět hodin, aby bylo dost času dohnat eventuální nedostatky. Nikdy, opravdu nikdy těch potěšení nesmí být méně než 3+3, co bude navíc, je výtečné. A v neděli zajděte do nejbližšího kostela, kde se při mši zpívá, a zazpívejte si s nimi.
Pokud budete od této chvíle mé rady doslova a do písmene dodržovat, garantuju Vám úspěch do tří měsíců; budete s údivem hledět na to, jak Vám mohlo předtím být tak nedobře. Pokud začnete smlouvat, vyprávět, „ano, ale…“ a jiné kličkování, zapomeňte na všechno a klidně se věnujte úvahám, že jste mohla být fit a že se Vám do toho nechtělo.
Držím Vám usilovně palce a těším se, jak mi za tři měsíce oznámíte, že jste v plné pohodě.
Radkin Honzák
P. S.: Sice vypadám jako obchodník s deštěm, nabízím však větší záruku, navíc nemám kam se dál posunout se svým vozem plným tyčí proti bleskům.
V průběhu let jsme pro vás natočili sérii přednášek MUDr. Radkina Honzáka, tady jsou:
Radkin Honzák naživo a zblízka