Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Láká mě nevěra: Hledejte důvody, proč odolat.
Dobrý den, Rozhodla jsem se vám ozvat s menší prosbou. Víte, jsem vdaná, máme jedno dí…
Marta Helingerová
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
21. 1. 2014
Dobrý den,
Rozhodla jsem se vám ozvat s menší prosbou.
Víte, jsem vdaná, máme jedno dítko, šťastné manželství, dobrou práci, takřka bezproblémový život. Milujeme se s manželem!
Jen po stránce sexuální to není samozřejmě už to vášnivé, co bylo mezi námi. Jelikož pracuji spíše v mužském kolektivu, našel se „ctitel“, kterého zřejmě přitahuji, a to mě nutí přemýšlet i o možné nevěře. Je ženatý, známe se dost dlouho, ale nechci udělat nic, co by ohrozilo můj rodinný život a vztah. Nevěrná jsem nikdy nebyla.
Existuje nějaká rada, abych se ve svém „já“ cítila dobře? Víte, cítím to jako vzrušující možnost prožít něco jiného, jen však po sexuální stránce.
Moc vám děkuji za váš názor.
S pozdravem
Klára

Názor odborníka
Milá Kláro,
váš problém shrnu do věty: „Manžela miluji, ale protože mi chybí vášeň v sexu a v práci se našel jeden ctitel, nemohu zaručit, že odolám pokušení.“ Život mimo náboženskou obec, kdy nás nic nenutí dodržovat Desatero, nám dává svobodu, kterou nyní zakoušíte na vlastní kůži a zvažujete, zda to s kolegou v práci přece jen nezkusit. Jak se v této situaci cítit dobře? Když řešíte tento vnitřní konflikt, tak každá rada drahá. Pokud byste pokušení neodolala, tak jedině za absence svědomí.
Ve svém dotazu uvádíte, že vás situace nutí přemýšlet o nevěře. Hledejte také důvody, proč lákavé možnosti – zažít vášnivý sex s kolegou odolat. Proč nezkusit nejprve problém řešit tam, kde vznikl? Tedy ve vaší manželské ložnici. Existuje mnoho článků na téma, jak oživit partnerský sexuální život – nechte se inspirovat a některé rady vyzkoušejte.
Píšete, že se s manželem milujete a také, že nechcete udělat nic, co by ohrozilo váš vztah. Nevěra však vztah může ohrozit. Jak máte silnou vůli? Dodržujete svá předsevzetí? Budete‑li mít silnou vůli a zodpovědnost vůči zachování vztahu, můžete tento experiment ustát, aniž by byl váš vztah ohrožen. Ale taky může nastartovat partnerskou krizi – pokud se zamilujete a odcizíte svému manželovi. Jak asi vypadá zamilovaný člověk, víte. Když vyjde vaše nevěra najevo, zklamete důvěru vašeho v manžela ve vás a váš vztah dostane trhlinu. Jsou lidé, kteří umějí odpustit, ale pro někoho může být nevěra tak fatálním ohrožením vzájemné důvěry, že už není schopen ve vztahu pokračovat, byť mimomanželský vztah trval krátce. Psycholog Petr Šmolka, který napsal knihu o nevěře, uvádí případ, že nevěrný partner neunesl tíhu svědomí a musel se svým prohřeškem svěřit své drahé zákonné polovičce a následkem toho se vztah rozpadl. Existují i případy, že nevěra přinese zklamání a pocity viny, které mohou vztahu prospět a nevěrník/-ice si začne svého vztahu a partnera/-ky více vážit.
Jste připravena na to, že váš flirt s kolegou může váš vztah ohrozit? Záleží na vaší motivaci a jak dobře se znáte. Ale i když se dobře znáte, můžete mít absolutní jistotu a kontrolu nad situaci? Naše emoční reakce jsou někdy nevyzpytatelné a ne všechno vyjde vždy tak, jak si představujeme. U žen je navíc mnohem větší riziko, že se zamilují, což se mužům ve většině těchto případů nestává. Jste si naprosto jistá, že hledáte pouze sexuální vzrušení a pokud se s vaším ženatým kolegou zapletete, že to ustojíte s pověstným anglickým klidem a manžel nic nepozná? Jak se zachová váš kolega? Jaképak je jeho očekávání? Sbírání trofejí – nezávazně se pobavit? Hledá vztah, protože „jeho žena mu nerozumí“? Co když se on zamiluje do vás? Bylo by vám příjemné, pokud by vás vztah na pracovišti vyšel najevo?  Nemůže zde být riziko, že ač vy to zvládnete, manžel se to dozví a budete v pěkné šlamastyce? Jak by reagoval váš muž, kdyby se to dozvěděl? Jak byste reagovala vy, kdyby měl stejný problém on, kdyby z nedostatku vášně v sexu byl nucen uvažovat o nevěře s kolegyní v práci?
Napadá mě, že aféra v práci může ohrozit i vaše pracovní místo.
Když to shrnu, dáváte v sázku hodně.  Dopředu vám nikdo, ani vy sama, nemůže říct, jak to celé dopadne. Pokud byste vaši situaci chtěla probrat osobně, můžeme naplánovat společné setkání.
S pozdravem,
Marta Helingerová