Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Můj manžel ke mně nic necítí: Ujasněte si, co chcete.
Jsem vdaná 18 let. Je mi 41 let, máme dvě děti, kterým je 10 a 15 let. S manželem jsme žil…
Zbyšek Mohaupt
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
15. 11. 2013
Jsem vdaná 18 let. Je mi 41 let, máme dvě děti, kterým je 10 a 15 let.
S manželem jsme žili hekticky. Hodně pracoval, aby nás zabezpečil. Já jsem se po mateřských vrátila ke své práci a dále se rozvíjím. Čas jsme na sebe nikdy moc neměli, ale byla jsem s ním ráda.
Manželův zájem o mě se postupně snižoval. Nechtěl se o tom se mnou bavit. Nechtěl to řešit. Udivovalo mě, že nikdy nežárlí, ale připisovala jsem to tomu, že mi tak důvěřuje. Vadilo mi, že málo času tráví s dětmi.
Moje výčitky v tomto směru ho vždy rozčílily. Postupně přestal mít zájem stýkat se s našimi společnými přáteli, našel si partu chlapů, se kterými je spokojený, téměř omezil pohlavní styk a pokud již byl, tak v podstatě jen z mé aktivity. Začali jsme se hádat kvůli blbostem. Špatně zavřené okno, neuklizené boty. Začal mi vyčítat, že se nedostatečně starám o domácnost, bylo vidět, že se mnou není rád.
Takto se situace postupně zhoršovala. Trvalo to asi dva roky. Jeho nezájem mi ubližoval. Začala jsem se cítit méněcenná. Víc jsem se o sebe starala, lépe se oblékala, cvičila, ale na věci to nic nezměnilo.
Nakonec mi řekl, ne v hádce, ale naprosto bez afektu, že ke mně nic necítí. Nic. Ani zlobu, ani nenávist, ale ani lásku. Nechce rozbít rodinu. Hledá způsob, jak bychom mohli spolu dále žít. Chová se velmi odtažitě. Je mi smutno. Když je doma, stýská se mi po tom pocitu, že je rád, že mě vidí, že si s ním můžu popovídat, říci mu, co mi udělalo radost, co mě naštvalo.
Nevím, zda mám v takovém vztahu zůstat. Může to takhle fungovat?
Annika

Názor odborníka
Vážená Anniko,
co chcete vy sama?
Blízký lidský vztah předpokládá nějaké vzájemné pouto, vnímání důležitosti toho druhého, alespoň minimální zájem o sebe navzájem, sdílení základních hodnot. Zdá se mi, že váš partnerský vztah postupně ubýval a vytrácel se, i když vy sama jste to mohla vnímat jinak, neboť jste si trvalý fungující vztah s manželem přála.
Možná jste žila tak trochu v iluzi, možná jste si zvykla na minimální pozornost a minimální zájem, na málo času, málo sexu, málo lásky. Teď, jak to vypadá, přišel čas na ujasnění si toho, co a proč chcete dál – a také jak. Pomoci vám může třeba vztahový poradce, takové ujasňování není většinou vůbec lehké, ale rozhodně velmi užitečné.
Přeji vám, ať se váš smutek, zklamání a stesk přetaví do naděje, otevřenosti a radosti.
S úctou váš Zbyšek Mohaupt