Téma k poslechu: Co se životem
Vyberte si své téma Předplatné

Nedokážu se uvolnit a odpočívat: Vytvořte si vlastní malý rituál.

13. 11. 2014

Dobrý den,

poslední dobou toho mám moc – dvě vysoké, dvě brigády, přítel, pomoc doma… Když jsem ve škole, přemýšlím o práci, v práci myslím na školu, doma myslím na všechno a pomalu už z toho nemůžu ani spát. Nedokážu se vypnout, odpočinout si, „nemyslet na nic“.

Má to poslední dobou vliv i na můj vztah s přítelem, už několikrát mi řekl něco jako „ty mě neposloucháš“ nebo „zase jsi myšlenkami jinde“, pak to vypadá, jako by mě nudil, ale já se občas prostě jen „zapomenu“ ve svých myšlenkách. Pořád přemýšlím, co mám ještě udělat, jestli jsem něco nezapomněla, kalkuluji, plánuji.

Chtěla bych vás proto požádat o radu, jak se dokázat uvolnit, zbavit se přemíry myšlenek v hlavě, „vypnout“ mozek a jen odpočívat, protože mám obavu, že s takovou mi hlava brzo vybouchne… Děkuji!

Lily

Názor odborníka


Milá Lily,

popis vaší situace mi připomněl moje vlastní podobné pocity zahlcení, které jsem měla před několika lety. Z vlastní zkušenosti proto vím, že je to velmi nepříjemné pro vás i pro okolí, ale také vím, že se to dá změnit.

Žádáte o radu, jak se dokázat uvolnit, zbavit se přemíry myšlenek v hlavě, „vypnout“ mozek a jen odpočívat. Dám vám trochu jinou radu. Vlastně dvě.

Vytvořte si malý rituál, který bude přechodem mezi jednotlivými činnostmi. Může to být převlečení se, vědomé zavření dveří, pár hlubokých nádechů se zavřenýma očima a představou, jak odcházíte a zavíráte pomyslné dveře…

Vše z hlavy dejte na papír. Než odejdete z brigády do práce, z práce domů nebo z domova na schůzku s přítelem, vše, co ještě chcete či máte udělat, vyřešit apod., sepište a nechte si na další pracovní den. I toto psaní může být takovým rituálem. Můžete u sebe také nosit notýsek a když vás něco napadne, tak si to poznačte. Umožní vám to být méně v myšlenkách (nebudete se muset bát, že to zapomenete).

No a na závěr přeci jen rada, jak odpočívat. Až odejdete ze školy i brigády podle bodu jedna a všechno z hlavy odložíte na papír, všímejte si svého těla (pozice, pocitů, potřeb). Snížíte tím tlak v hlavě, zlepšíte své vnímání současnosti a ve svém volném čase si více odpočinete. Chce to trochu cviku, ale ten výsledek za to stojí. 

Zuzana Řezáčová Lukášková

Diskuse 0

Nenašli jste odpověď na svůj problém?

Pokud máte roční nebo dvouleté předplatné, můžete nám poslat svůj dotaz.