Videosemináře: Učebna
Vyberte si své téma Předplatné

Nekontrolovatelné návaly vzteku: Odveďte svou energii jiným směrem.

12. 9. 2011

Dobrý den,

občas mám problém s výbuchem vzteku. Myslím si (i to o mě říká manželka), že jsem činorodý, zručný, praktický, mám bystré uvažování, jsem ambiciozní, občas lehkovážný, samostatný, rychlý, občas nespokojený s okolím. Nejhorší jsou projevy vzteku, které přicházejí náhle, avšak zřejmě s varováním nenadálé změny nálady. Je zajímavé, že nálada se mi může změnit během chvilky a ani nevím, co to způsobilo.

Pak již stačí, aby žena nebo dítě něco řekly, tedy u dcery je to třeba odmluva na můj požadavek nebo žena mě nějak odmítne nebo nesouhlasí nebo namítá „nesmyslem“ (dle mého) a již se z mé strany rozjede zvyšování hlasu, argumenty, až to končí mým řevem. Občas i něco rozbiju. Moc mě to mrzí, hlavně to, že konflikt vždy vychází z maličkosti.

Na důležitých věcech se normálně domluvíme. Nevím, jak se mám ovládat. Již jsem to zkoušel, ale nejhorší je, když mě tchýně nebo tchán nebo moje žena začnou uklidňovat a říkat, jak nemám křičet a podobně. To řvu ještě víc, protože si myslím, že nemají právo mě dirigovat a v mém věku ještě vychovávat. Pak je mi to líto, zvláště proto, že vlastně psychicky deptám mojí citlivou ženu i hodnou dceru. Upozorňuji, že se to stává zatím tak maximálně dvakrát do měsíce. Je to jenom část toho, co bych chtěl vysvětlit a říci, ale je zde málo místa a písemně se to nedá celé objasnit. Jsem asi moc komplikovaná osobnost. Co s tím? Chci to řešit. Děkuji.

Pavel

Názor odborníka


Dobrý den Pavle.

To, že si uvědomujete svůj problém a máte velkou motivaci ho řešit, znamená, že nejméně z půli máte vyřešeno. Vztek či agrese je typická a někdy i velmi účelná reakce na překážku. Jak sám dobře vnímáte, i když dosáhnete svého, má bohužel z dlouhodobého hlediska negativní dopad na naše vztahy. Řešení vašeho problému můžeme nalézt v několika rovinách.

Prevence

Ideální je vždy podobným situacím předcházet, abychom je nemuseli řešit. Zkuste se zamyslet, co těmto výbuchům vzteku předchází. Nakolik je situace, kdy se rozčílíte, skutečnou příčinou vašeho výbuchu vzteku a nakolik je pouze pomyslnou poslední kapkou. Je možné, že se ve vás hromadí nevyjádřený vztek za delší čas a pak dojde k pomyslnému efektu papiňáku. Zamyslete se, kdy doma, v práci, na našich silnicích či jinde zažíváte pocity frustrace či vzteku a potlačujete je. Zkuste si najít bezpečný ventil na odreagování. Ideální bývá tělesná aktivita.

Předvídání

Pokud dokážete odhadnout, že se výbuch vzteku blíží, máte mnohem lepší šanci ho zastavit. Uvědomte si, co bývá spouštěčem, co výbuchu vzteku bezprostředně předchází. Co je pro tyto situace typické?

Zklidnění či odvedení energie

Před každým výbuchem emocí existuje okamžik, kdy máte šanci ho vědomě zastavit. Naše babičky radily počítat do deseti, další vhodnou metodou na zklidnění je soustředění se na dech. Pokud energie začíná nekontrolovaně stoupat, může být řešením opuštění situace a odvedení energie jinam – místo abyste pokračovali v diskusi, odcházíte na procházku či sekat.

Minimalizace škod

Když se komiksový Zelený Hulk pod vlivem hněvu proměnil v neovladatelnou příšeru, všichni věděli, že je dobré mu uhnout z cesty. Problém není ani tak výbuch vzteku sám o sobě, jako jeho negativní vliv na vaše blízké.

Udělejte si při řešení tohoto problému ze svých blízkých místo obětí vašeho vzteku spojence. Jak uvádíte, uklidňování ze strany blízkých vaši spirálu vzteku spíše roztáčí. Jaká by tedy byla nejlepší reakce vašeho okolí, aby se spirála vzteku spíše zklidnila či zastavila? Co můžete udělat proto, aby vaše případné „bouchnutí“ nemělo negativní dopady? Zkuste si o tom otevřeně promluvit a udělat dohodu. Pro vaši inspiraci, často zde místo uklidňování pomáhá nadhled a humor.

Diskuse 0

Nenašli jste odpověď na svůj problém?

Pokud máte roční nebo dvouleté předplatné, můžete nám poslat svůj dotaz.