Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Nemám sebevědomí: Sledujte, jak moc „dokonalé“ je vaše okolí.
Dobrý den. Od dětství trpím sociální úzkostí, mám nízké sebevědomí, z čehož vyplývají i da…
Kateřina Victorinová
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
28. 11. 2011
Dobrý den.
Od dětství trpím sociální úzkostí, mám nízké sebevědomí, z čehož vyplývají i další probémy. Je mi 21 let, poslední tři roky se léčím u psychiatra, beru antidepresiva. Mé potíže s komunikací se díky KBT i lékům výrazně zmírnily, stále se ale cítím špatně. Často si připadám jako cvičený králík, který už umí spoustu „triků“, které mu pomáhají ve světě navenek jakž takž obstát – uvnitř je ale pořád jen ten zranitelný králík.
Od puberty mě dennodenně provází pocity neúspěchu, neschopnosti a méněcennosti – když se na věc ale podívám racionálně, jsou v podstatě neodůvodněné – mám fajn rodinu, milujícího přítele, přátele, studuji VŠ, která mě moc baví, pracuji na sobě. Objektivně prostě nejsem horší než ostatní lidé. Přesto se většinu času cítím špatně a jako ta špatná, neschopná a neatraktivní. Když jdu po ulici, přijde mi, že ze mě úplně vyzařuje neschopnost a hloupost a pociťuju silnou úzkost. Upřímně řečeno mě děsí hlavně to, že budu lidem v okolí připadat málo inteligentní.
S terapeutem se vždycky dostaneme spíš k řešení dílčích potíží, postrádám nějáké celkové řešení, nějáký „návod“ k sebepřijetí a ke klidu. Jak se má a může člověk, který je se sebou hluboce nespokojený a v konfliktu, naučit být se sebou spokojenější, nebo alespoň ne akutně nespokojený?
Zora

Názor odborníka
Dobrý den, Zoro,
myslím, že svou situaci vidíte velmi dobře. Jste stejně dobrá jako vaši přátelé a okolí, možná i lepší. Spoustu věcí o sobě už víte, spoustu dovedností jste si osvojila, spoustu aktivit včetně studia na VŠ zvládáte. To, co ještě zřejmě nestačí, je vybudovat si jistotu a dobrý pocit sama v sobě – to je jádro věci a vašich problémů.
Jde vlastně o vztah sama k sobě, vztah sama se sebou. Je dobré vědět, že máte ještě spoustu let na zlepšení a  budování tohoto vztahu, který je těžký pro mnohé z nás. Jestli máte léky a KBT techniky jste již dobře zvládla, doporučila bych hlubinnou psychoterapii, práci trochu jiného typu než jsou KBT techniky. Klidně ale také chvíli jen žijte a sledujte, jak nedokonalé je vaše okolí. Je to v pořádku a pracovat na sobě můžete celý život.
Naučte se mít ráda sebe sama i s chybami, je to lidské a normální. Pokud budete potřebovat hlubinnou, dynamickou psychoterapii, využijte klidně kontakty na Terapie.info.
Přeju hodně štěstí a věřte, že je spousta lidí, kteří nezvládají ani tolik činností ani své pocity tak dobře jako vy.
Hezký advent a hodně štěstí.
MUDr. Kateřina Victorinová