Naše audiobooky
Vyberte si své téma Využívejte celý web: Předplatné
Poradna
Foto: Shutterstock.com

Nemám sebevědomí: Sledujte, jak moc „dokonalé“ je vaše okolí.

Dobrý den. Od dětství trpím sociální úzkostí, mám nízké sebevědomí, z čehož vyplývají i da…

Kateřina Victorinová

Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.

28. 11. 2011

28. 11. 2011

Dobrý den.

Od dětství trpím sociální úzkostí, mám nízké sebevědomí, z čehož vyplývají i další probémy. Je mi 21 let, poslední tři roky se léčím u psychiatra, beru antidepresiva. Mé potíže s komunikací se díky KBT i lékům výrazně zmírnily, stále se ale cítím špatně. Často si připadám jako cvičený králík, který už umí spoustu „triků“, které mu pomáhají ve světě navenek jakž takž obstát – uvnitř je ale pořád jen ten zranitelný králík.

Od puberty mě dennodenně provází pocity neúspěchu, neschopnosti a méněcennosti – když se na věc ale podívám racionálně, jsou v podstatě neodůvodněné – mám fajn rodinu, milujícího přítele, přátele, studuji VŠ, která mě moc baví, pracuji na sobě. Objektivně prostě nejsem horší než ostatní lidé. Přesto se většinu času cítím špatně a jako ta špatná, neschopná a neatraktivní. Když jdu po ulici, přijde mi, že ze mě úplně vyzařuje neschopnost a hloupost a pociťuju silnou úzkost. Upřímně řečeno mě děsí hlavně to, že budu lidem v okolí připadat málo inteligentní.

S terapeutem se vždycky dostaneme spíš k řešení dílčích potíží, postrádám nějáké celkové řešení, nějáký „návod“ k sebepřijetí a ke klidu. Jak se má a může člověk, který je se sebou hluboce nespokojený a v konfliktu, naučit být se sebou spokojenější, nebo alespoň ne akutně nespokojený?

Zora

Názor odborníka


Dobrý den, Zoro,

myslím, že svou situaci vidíte velmi dobře. Jste stejně dobrá jako vaši přátelé a okolí, možná i lepší. Spoustu věcí o sobě už víte, spoustu dovedností jste si osvojila, spoustu aktivit včetně studia na VŠ zvládáte. To, co ještě zřejmě nestačí, je vybudovat si jistotu a dobrý pocit sama v sobě – to je jádro věci a vašich problémů.

Jde vlastně o vztah sama k sobě, vztah sama se sebou. Je dobré vědět, že máte ještě spoustu let na zlepšení a  budování tohoto vztahu, který je těžký pro mnohé z nás. Jestli máte léky a KBT techniky jste již dobře zvládla, doporučila bych hlubinnou psychoterapii, práci trochu jiného typu než jsou KBT techniky. Klidně ale také chvíli jen žijte a sledujte, jak nedokonalé je vaše okolí. Je to v pořádku a pracovat na sobě můžete celý život.

Naučte se mít ráda sebe sama i s chybami, je to lidské a normální. Pokud budete potřebovat hlubinnou, dynamickou psychoterapii, využijte klidně kontakty na Terapie.info.

Přeju hodně štěstí a věřte, že je spousta lidí, kteří nezvládají ani tolik činností ani své pocity tak dobře jako vy.

Hezký advent a hodně štěstí.

MUDr. Kateřina Victorinová

Líbí se vám Psychologie.cz?

Máte dvě možnosti, jak s námi zůstat v kontaktu – rovnou nás podpořit a připojit se, nebo jen zdarma dostávat naše newslettery.

Přístup ke všemu:

Koupit předplatné

Nenašli jste odpověď na svůj problém?

Pokud máte roční nebo dvouleté předplatné, můžete nám poslat svůj dotaz.

Nastavení soukromí

Můžeme povolit některé další služby pro analýzu návštěvnosti? Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat.

Více informací.