Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Nemohu se vymočit před ostatními. Čím to je? Co s tím můžu dělat?
Vždy, když se chci vymočit a je někdo jiný nablízku, tak mi to nejde. Když jsem například na v…
Ludmila Hudcová, Psychoterapeut, arteterapeut
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
7. 7. 2010
Vždy, když se chci vymočit a je někdo jiný nablízku, tak mi to nejde. Když jsem například na veřejném WC, tak nemohu jít na pisoár, aniž bych si byl jistý, že nikdo nemůže přijít. V kabince mi to nedělá problémy, i když vím, že je někdo za dveřmi. Třeba to jde hůř, ale nakonec se to povede. Když jsem opilý nebo močím před kamarády, tak mi to nedělá problémy. Už jsem si na to zvykl a beru to, že to tak prostě je a nedělám si z toho hlavu. Přesto by mě zajímalo, čím to je a jestli se s tím dá něco dělat.
Martin

Názor odborníka
Popis vašich obtíží ukazuje z širšího pohledu na skutečnost, že se dokážete uvolnit v prostředí, kde se cítíte relativně bezpečně, nebo když jste pod vlivem alkoholu, který jak známo uvolňuje napětí a odbourává zábrany. Bezpečí vám zaručuje jasně ohraničený prostor a lidé, které znáte.
Bylo by zajímavé zjistit, zda se tato obtíž u vás projevuje jen v souvislosti s močením, nebo zda ji zažíváte i na jiné úrovni. Tedy podívat se na to, jak se celkově cítíte ve společnosti neznámých lidí a v neznámém prostředí.
Každopádně se domnívám, že řešení existuje. Pokud byste se rozhodl  s tím něco dělat, mohl byste ve spolupráci s odborníkem celou situaci zmapovat, víc si ujasnit, kdy se tyto obtíže začaly projevovat a za jakých okolností a zda počátek problémů souvisí s nějakým konkrétním zážitkem, nebo jde o dlouhodobější proces bez zjevné konkrétní příčiny. Od toho se pak odvíjí i postup terapie.
Jedním z možných účinných terapeutických postupů, který tyto problémy umí řešit, je Hypnóza podle Eriksona a neuroligvistické programování.