Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Neumím se ve stresu uvolnit: Pomoci můžou následující tipy.
Dobrý den, jsem studentkou vysoké školy a pomalu se blíží moje magisterské státnice. Spolu…
Zuzana Řezáčová Lukášková
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
31. 3. 2015
Dobrý den,
jsem studentkou vysoké školy a pomalu se blíží moje magisterské státnice. Spolu s nimi se pochopitelně zvyšuje i moje úroveň stresu a nervozity.
Mým problémem je, že mám v takovýhle vypjatých obdobích sklon nemyslet na nic jiného, panikařit, následně rezignovat, o pár hodin později opět panikařit… Jako bych zapomněla, jak se uvolnit, jak relaxovat. Nedokážu to. Pořád myslím jen na to, že to určitě pokazím, vydržím pak i hodiny pochodovat po domě a vymýšlet důvody, proč to nepůjde. Přitom bych pochopitelně mohla ten čas věnovat radši psaní diplomky nebo učení.
Jak se tohohle zlozvyku zbavit? Jak donutit mozek i tělo, aby se soustředilo na to, co může, spíš než na to, co nemůže? Zatím mi v životě všechno vycházelo, vše jsem vždy zvládla na jedničku, proto nechápu, proč sama sebe takhle zbytečně „trestám“… Děkuji za jakýkoliv podnět.
Helena

Názor odborníka
Dobrý den, Heleno,
děkuji za váš popis situace, kterou zná mnoho studentů. Nemám jednoznačný recept jak zkouškový stres zvládnout, ale pár tipů bych měla. Vyzkoušejte, co z toho vám bude fungovat.
1. Sepište si, co se vám v životě povedlo a pravidelně se k tomuto seznamu vracejte – sepište si také, co vám v minulosti pomohlo. Píšete, že vám vždy vše vycházelo, takže váš seznam bude jistě dlouhý. Nebojte se cokoli opakovaně použít.
2. Místo chození po domě pravidelně cvičte.
3. Každý den si stanovte cíl, který bude snadno splnitelný – např. napsání pěti stran diplomky, přečtení a úprava kapitoly apod. Stanovte si odměnu za jeho splnění.
4. Po každých cca 90 minutách práce si naplánujte krátkou pauzu. Ideálně s fyzickou aktivitou, která vám pomůže uvolnit nahromaděné napětí.
5. Také se můžete zaměřit na to, za co všechno se trestáte, ale ke zpracování tohoto bodu budete možná potřebovat pomoc terapeuta.
6. Často pomáhá pojmenování té nejhorší možné situace, která může nastat – představa fiaska bývá mnohem dramatičtější než reálný popis toho, co se může stát. Navíc se této verzi konce dá předejít nebo dopředu najít řešení.
7. Představujte si pozitivní výsledek do co největších detailů.
V diskuzi pod vaším dotazem určitě najdete mnoho dalších tipů a rad. Vyberte si tu, která vám přijde smysluplná a tu pak použijte.
Přeji hodně sil i štěstí,
Zuzana Řezáčová Lukášková