Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Opakující se nevěra ve snech: Zapátrejte po možných kořenech nedůvěry.
Dobrý den, můj problém není asi nějak příšerný. Každou noc se mi zdá o tom, že je mi můj p…
Marta Helingerová
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
23. 1. 2013
Dobrý den,
můj problém není asi nějak příšerný. Každou noc se mi zdá o tom, že je mi můj přítel nevěrný. Nikdy nevidím tvář té dívky, pouze o tom s ním ve snu diskutuji.
Jde o to, že jsem se mu s tím svěřila a on každé ráno na mně pozná, že něco není v pořádku. Náš vztah to vyloženě ničí.
I on sám mi navrhnul, abych s tím začala něco dělat, protože to není normální. Moje důvěra k němu není úplně stoprocentní, ale ani nemám sebemenší důvod si tohle myslet.
Pokaždé, když se mi tohle zdá, bojím se znovu usnout a dokonce se budím s pláčem. Dokonce se mi v tom snu přítel vysmívá, co jsem si jako myslela, že mi bude věrný.
Možná jsem se na to moc upnula, ale nevím, co s tím. A probdělé noci jsou vyčerpávající.
Děkuji
Lucie

Názor odborníka
Milá Lucie,
opakující se sny vám přinášejí téma, které je pro vás naléhavé a kterému se nevěnujete. O kterém třeba ani nevíte. A když ano, tak jej neřešíte. Případně řešíte nesprávně.
Sen také koriguje naše vědomé postoje. Pro řešení problémů jsou naše vědomé náhledy na problémy klíčové a když si problémy pojmenujeme nesprávně, sen nám nemilosrdně tyto postoje nabourává – vrací ke zpracování. Píšete, že plnou důvěru k partnerovi nemáte, ale také, že nemáte důvod mu nevěřit. Vaše sny jsou o vnitřním konfliktu a o důvěře. Nejen o důvěře k vašemu partnerovi, ale i o důvěře v sebe sama.
Nevěra ve snu může mít více významů. Vaše sny jen shrnujete, potřebovala bych podrobný popis 2–3 takových snů a vedět více o vás a vašem vztahu. K nevěře ve snu dochází nebo o ní prostě víte? Partner vám může být „nevěrný“ už jen tím, že se nechová podle vašich představ – má jinou víru, jiné názory. Nakolik jsou to obrazy skutečné zrady nebo odrážejí nezávislou osobnost vašeho partnera, ukáže čas.
Mému příteli se také opakovaně zdálo, že jsem mu nevěrná. Sny mi vykládal s výčitkami v hlase. Protože stoprocentně vím, že to byla křivá obvinění, sny ukazovaly na jeho osobní problém s důvěrou a nízkou sebejistotou. A podobné sny jeho žárlení, které se nezakládalo na pravdě, jen přiživovaly. Cítila jsem bezmoc a veškeré vysvětlování bylo zbytečné.
Kde je pravda ve vašem případě, nevím. Ale jestli vašemu příteli křivdíte, může vaše nedůvěra vztah vážně poškodit.
Často problémy, které máme sami, vidíme daleko lépe u druhých. Stejně tak naše vztahy a problémy, které v nich řešíme, zrcadlí naše vlastní potíže nebo konflikty.
Zapátrejte po možných kořenech nedůvěry – v partnera, ve vztah, sama k sobě. Jaká je vaše sebedůvera? Jste pevná v kramflecích nebo byste přiznala, že v této oblasti existuje „prostor pro zlepšení“?
Začněte s budováním důvěry k sobě sama, hledejte příčiny vaší nedůvěry a překážky, které vám zabraňují prožívat důvěru, ať už k sobě nebo k partnerovi.
Dokážu si představit, že toto téma je neustále mezi vámi. Souhlasím s vámi, že tímto problémem hodně žijete – upnula jste se na něj. Nemůžete spát, budíte se s pláčem, podezíráte přítele – tento problém zaujímá nejvýznamnější místo ve vašem životě v poslední době.
Zkuste rozšířit svůj vnitřní svět, věnujte se koníčkům, vyjděte si s přáteli, jděte do přírody, sportujte. Zpestřete si život.
Před spaním myslete na pozitivní věci, zkuste se uvolnit, proveďte relaxaci a přejte si klidný spánek.
Využívejte celý web.
Předplatné
Přeji vám mnoho zdaru.
Marta Helingerová