Poradna
odemčené
Pauza ve vztahu
Může pauza odvrátit partnerskou krizi, nebo je to začátek konce?
Petr Jarolímek
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
21. 10. 2019
Jsme ve vztahu 3,5 roku a prošli jsme si již jednou velkou krizí, kterou jsem způsobil já (odešel jsem za jinou a po týdnu jsem se vrátil, k ničemu mezi námi nedošlo, stalo se to před 2 lety). Teď jsem se vrátil z jednoročního programu – za rok jsme se viděli čtyřikrát a volali si téměř denně.
Já byl po návratu z různých důvodů psychicky na dně a myslel jsem, že mě přítelkyně podrží v těžkých chvilkách. Místo toho odešla a trávila čas s kamarádkami, prý aby se nemusela trápit. Byl jsem z jejího chování smutný, cítil jsem se zrazený a zklamaný.
Nakonec mi partnerka řekla, že jí chybí vášeň a zamilovanost, kterou cítila na začátku. Cítila se pod peer pressure, protože všichni okolo už začali kariéru. A tak navrhla, abychom si dali tři měsíce pauzu, aby se mohla soustředit na sebe a uvědomit si, co chce.
Byl to obrovský šok po návratu, neočekával jsem takové rozuzlení, protože jsme měli fungující vztah s normálními problémy, ale nic nepoukazovalo na takový vývoj. Pauzu jsem vždy považoval za nepřímý konec vztahu. Myslím, že buď jsme ve vztahu, nebo ne a nějaká pauza to nespraví.
Tomáš, 27 let

Názor odborníka
Zdravím, Tomáši,
velmi záleží na tom, o jaký druh pauzy se jedná. Někdy doporučují podobné opatření i manželští poradci a pároví terapeuti. Jde však o odluku se zcela jasnými pravidly, nikoli o laickou pauzu typu „pojďme se nějakou dobu nevídat“. Stanovuje se, k čemu má odluka být, jak dlouho má přesně trvat, za jakých podmínek a kvůli čemu se oba partneři smí kontaktovat.
Taková pauza může mít své benefity. Rozhádaným a naštvaným partnerům se po rozestěhování či přerušení kontaktu často uleví. Získají kýžený prostor pro přemýšlení, odpočinek, získání nadhledu. Obtíže samozřejmě nezmizí, pauzou se samy o sobě nevyřeší. Ale je možné, že na jejím základě si oba partneři lépe uvědomí své odhodlání vztah opustit, či v něm zůstat.
• Jaká pravidla ohledně pauzy jste si stanovili vy?
• Víte, co současný stav pro vás znamená?
• Dohodli jste se o tom, jestli můžete vídat i jiné lidi a zkoušet s nimi navazovat partnerství, případně milenecké kontakty?
• Nebo jste jeden pro druhého „rezervováni“ do uplynutí oněch tří měsíců?
• Je v pořádku, když jeden druhému zavolá nebo napíše?
Laická verze pauzy má mnohem větší rizika – z mé zkušenosti to většinou bývá eufemismus pro odchod, který nikdo nechce přímo navrhnout. Je také velký rozdíl mezi pauzou, na které se oba domluví, a tou, kterou prostě jeden vyhlásí.
Kdybych si měl troufnout dát vám jednu malou radu, Tomáši, doporučil bych vám, abyste se neorientoval jen podle toho, že máte s přítelkyní pauzu. Bral bych vážně především její sdělení o tom, co cítí a necítí.
S pozdravem
Petr Jarolímek