Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Pro přítelkyni jsem příliš hodný: Osahejte si roli rytíře.
Dobrý den. Jsem s přítelkyní půl roku, ale už to není jako dřív a je to tím, že jsem moc h…
Aleš Borecký
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
1. 2. 2011
Dobrý den.
Jsem s přítelkyní půl roku, ale už to není jako dřív a je to tím, že jsem moc hodnej a pořád se podřizuju. Ona mi také říkala, že je to tím a že je to špatný. Ale já se jí nedokážu nepodřizovat. Mám v hlavě jen ji a chtěl bych být pořád s ní, ale vím, že když to takhle půjde dál, tak bude brzo konec.
Můžete mi poradit jak nebýt tak moc hodný?
Děkuji.
Lukáš

Názor odborníka
Dobrý den Lukáši,
váš dotaz mě opravdu zaujal: řada lidí by se možná od vás v dnešním světě potřebovala učit, jak být hodný. V určitém kontextu a míře je to podle mě kvalita, které se nemusíte vzdávat a můžete být na ni i hrdý.
Slovo hodný je takové zvláštní, jakoby „krycí“ slovo. Každý si pod ním představí něco trochu jiného. Vy jste ho dal do souvislosti s podřizováním. Přemýšlím, co by byl tedy opak – jít si za svým cílem? Prosazovat se? Být více autentický? Dávat najevo, co cítíte, dávat najevo nespokojenost, naštvání a podobně? Pro většinu žen je asi přitažlivé, když mají vedle sebe muže, který má svůj směr, svou cestu, mohou se o něj opřít, vnímají jeho sílu.
Vaše podřizování možná nějak souvisí se strachem, s touhou být přijatý, s tím, že vnímáte silně hodnotu vaší přítelkyně a vztahu s ní a možná zapomínáte na svou hodnotu? Asi bych potřeboval více znát váš příběh, aby má odpověď mohla být přesnější.
Zkuste si uvědomovat, jaký opravdu jste, jaké máte kvality, nebojte se je dávat najevo, zkusit převzít v některých věcech iniciativu, risknout (třeba i v malých věcech) nesouhlasit, navrhovat jiné varianty, zkrátka si nějak „osahat“ roli autentického lehce nezávislého rytíře. Drobná odmítnutí přežijete a myslím si, že spíš můžete očekávat pozitivní reakci přítelkyně.
Pokud byste v tom potřeboval více podpory, můžete využít pomoci psychologa.
Držím palce. A. Borecký