Dobrý den,
trpím nedostatkem sebevědomí, nebo jsem opravdu tak neschopná? V některých chvílích už to nedokážu rozeznat, ale každopádně bych se tohohle pocitu chtěla zbavit.
Už od dětství jsem chtěla něco velkého dokázat, jenže také od dětství cítím, že jsem neschopná, blbá atd. Projevuje se to především ve vypjatých a stresových situacích, kdy mám šílený strach, že tu danou situaci nezvládnu, a pak to tak nakonec i dopadne – např. při pracovních pohovorech. Nedokážu se prodat, ke konci už ani nedokážu dát kloudnou větu dohromady. Nejraději bych si pokaždé nafackovala a jsem sama ze sebe zklamaná.
Četla jsem plno rad a článků ohledně tohoto tématu, ale nic mi nepomohlo. Vždy se snažím uklidnit, připravit se a říct si, že personalisté jsou také jenom lidi, ale nepomáhá mi to. Jako bych nad sebou ztratila kontrolu. Myslím si, že mě to i dost omezuje a v budoucnu omezovat bude.
Je mi 26 let a chci na sobě v tomto ohledu tvrdě pracovat, jen nevím, jak začít… Budu vám velmi vděčná za jakoukoliv radu.
Pavlína

Názor odborníka
Dobrý den,
dle vašeho popisu je velice těžké určit, zda vaším problémem je přehnaná sebekritičnost a nízké sebevědomí, nebo máte vyšší očekávání než umožňují vaše schopnosti a dovednosti a dané neúspěchy jsou zapříčiněny i tím.
Ani jedno výše uvedené nelze příliš zlepšit čtením článků, i když i to je důležité jako první krok v sebeuvědomování. V dnešní době je již spousta lidí, kteří „vědí“, co jim vadí, brání, překáží, ale neumí s tím nic moc udělat. Důležité je začít „tvrdě pracovat“, jak sama píšete, neboli něco s tím dělat.
Je to podobné, jako kdybychom se jazyky či sport učili tak, že o tom budeme číst a sledovat videa, ale nebudeme chodit na tréninky, lekce či dlouhodobější soustředění a pobyty. Samozřejmě i teorie a instruktážní video může být inspirací a pomocí, každodenní činnosti a konání to však nenahradí.
Mohlo by vás zajímat
Proč afirmace nepomáhají
Člověk bez sebedůvěry nepřijme pochvalu. Ani od sebe samotného.
Přečíst článekV oblasti sebevědomí, podpory, přijetí a lásky stejně jako v oblasti sociálních dovedností vás nejvíce posune nějaký ucelený sebezkušenostní výcvik. Na trhu jich je celá řada, záleží na vás, jak jste nastavena z hlediska očekávání, hodnot a osobnosti – dle toho je vhodné si vybrat typ i zaměření daného výcviku. Existují výcviky profilované jedním směrem (gestalt, KBT, psychoanalýza apod.), ale také integrativně či eklekticky pojaté (Life Dynamic, integrativní psychoterapie aj.), které využívají poznatků z více směrů a nějakým způsobem je kombinují a integrují. Sebezkušenostní výcviky vám totiž pomohou více poznat sebe samu a naučit se konkrétní dovednosti, jak své „bariéry“ odhalovat a měnit.
Pokud je pro vás práce ve skupině prozatím nebo trvale nechtěná či obtížná, je samozřejmě možnost využít individuální konzultace, koučink či terapii. Platí zde stejně jako výše, že je třeba si vybrat takovou osobu, která vám bude osobnostně a typologicky vyhovovat, protože většina průzkumů ukazuje, že nejvíce rozvíjí a léčí spolupráce, kde kvalitně funguje vztah mezi terapeutem/koučem/ poradcem a klientem. Způsob práce terapeuta a modalita jeho výcviku je sekundární.
Ohledně zjištění vašeho osobnostního a intelektuálního profilu a potenciálu by bylo nejlepší absolvovat psychologické vyšetření, testy apod., které vám mohou poskytnout informace o tom, zda jsou vaše očekávání ohledně výkonu a výsledků vaší činnosti odpovídající realitě a co je případně nutné udělat pro posun žádoucím směrem.
Ať se vám daří, hezké dny.
Lukáš Dastlík